Hej Ingrid.
Brottet begicks i Konga härad, dit Ljuder hörde, och togs upp första gången vid Konga härads
vinterting i mars 1776.
Nedan följer excerpter av målet från vintertinget 1776 tom vintertinget 1778 hämtade från
CD skivan med KGFs databas 2013. Kommentarerna inom parentes är gjorda av Stig Karlsson som också gjort
avskrifterna.
12). -----finnelse den 17 Febr. sidstledne har wällofl: Landshöfdinge Embetet begäran at rannsakning wid domstohlen måtte anställas angående Bruksskogwaktaren Nils Lindströms dödh, Hwilken uti dess egen stufwa uti Läshult war i gården, ihjälskuten blifwit. Och, war medsamma uti samma händelse af d. 24 i samma månad i följe af B------- ------- Efther höglofl: Kongl: Landhöfdinge Embetets förordnande och Herr Krono Befallningsmannen Hagelstien giorde Recvisition och utslag at til Läshult i Liuders sochn och besigtigande Bruksskogwagtaren Lindströms döda kropp Hwilken befanns som fölljer Neml:
På hufwudet syns ingen åkomma allenast thet stramat från yttersta huden på högra sidan af halsen.
Wid halsens besichtigande hwaräst skottet med 2 kuhlor gådt twärt igenom halsen och ut genom nacken, ty der war 2 nne stora sår skudt bredwid hwarandra, woro Aiteria Affiera samt Aiteria Bronchiellia, hwilka härstamma från Aorta som kommer uti från wänstra hierKammaren, afskurna medan detta stora blodrör såsom Aiteria Asophaijla,.Thenna dödeliga åkomma war Absolute Laetal.
På bröstet fans 6 st. blodsår som woro med hagel skutna hwilka hagel gådt intil bröstbenet, men intet skadat något inuti bröstet, war altså intet Letalt.
Hwilket här med Attesteras och med min wanliga Embets Ed bestyrkes, Så sant mig Gud hielpe til Lif och skiäl.
Wexiö den 22 Februarii 1776.
Johan Wästerberg Stud. fältskiär
Dessutan är til Rätten insänd fälljande Skrift:
Det är naturligt, at de oförnutttige Kreaturen, sättia ofta sitt lif i fahra för sina foster, mycket mera (än) en Enfaldig sinnad Mäniskja warder dess barn är kommit i Gud fäst. Det ty, Gudi klagat är nu mitt barn händt den 14 sidst=ne februarii som ofta man då en alt för Gudlös Menniskia igenom fönstret, med Et skott igenonskjöt min son Bruksskogwachtaren Nils Lindström i dess egna stufwa, då han satt på en stohl i sitt embete bredwid sin Hustru och 2 ne under 2 åhr gamla barn samt 4 st tiensthion, af hwilket skott han straxt lämnade son skiäl Skaparens händer utan at röra hand eller fot något enda ------ eller upsända en enda suxk til sin Gud. Denna högst bedröferliga och wederstyggeliga warning -------------mig förordsakats en alt för stor och hiertskpärande sorg så at Mina siuk---- och ägornas flytande (sysslor) hafwa så utmattat mina Krafter at jag icke förmått resa til någon meniskia som Kunnat upprätta en skrift åt mig, thetta ämbetet som det borde af ---------- hwartil Jag måste uti min stora bedröfwelse här medelst omstyra mina tankar som tiena til uplysning i denna stora wåldsamma sak nemligen.
Dagen förinnan Mordeth skedde war Jag hemma hos Min nu Afl: son Nil.s Lindström i Läshult då han för mig berättade först, at han hafwer til fullgiörande af Konungens Befallning hafdes 2 nne förordnader Under 1 Septembr 1775, och Konga Härads Lofl: TingsRätts protocoll hållit wid sidsta Ting i Ingelstad No 191 til 219 uppskutne mål ang: brenewijna saken samt har Lands fiscalen Liungdahlh befallning enligt undersökningen den 29 Septembr 1775, utwärkade stämningar på åtskillige Personer i Ljuder och Långasiö sochnar med flera, som pålagde hans stämningsLista och Stämningen Deruthi bestyr den -----------------
och Stämningarne til Långasiö boane hade han redan utsänt til Länsman Laurell, men står Ljuder sochn han Stämningarne inne hos sig; Med fiärdingsmannen Gumme Nillsson i Wide hade rhem genom läsit. Straxt derpå Kom rykten ut och blef för Min Afl: son til känna gifwit, at ondskan, blifwit så uppeldat hög Them som blifwit stämde i denna saken, at de hade sammangaddat sig samt utlämnat Pgr til then som skulle mörda honom. Thetta alt berättade min Afl: son, då gag swarade, beryd wäl för din själl och giör dig icke(säker), Hwarpå wi i tta lifwetskildes åt.
Uti så högt bedröfweligt ämne, kan Jag är gått, sin egen Hustru förwetta om et faderligt hierta utbrister ------
(½ sida överhoppad. Svårläst) -------- Stämningarna då af Actor nu til detta Ting instämde wittnen, hwartil doms ------------- , at alla de wittnen som så wäl wid förl: Höstting som til detta warit af Min Afl: son instämde i berörda mål. Sammalunda måtte Inkallas til domstolen at Edeligen wittna om alt som ------- hört utlåtas om det timade Mordet så före som sednare det skiedde ------ - - - - (Ytterligare ½ sida)
Krysseboda d.4 Martii Jonas Lindström
Förenar mig uthi alt hwad min K. Swärfader uti ofwanstående skrift anfört; Men skulle Herr Lands fiscalen Liungdahl lagligen förfara med ------ Saken, så förbehåller Jag mig den rätt derutinnan som min som Min Afl: man tilkomma bordt.
Läshult den 5 Martii 2776 Helena Apelquist En högt bedröfwad Enka.
(4½ sida med 30 vittnen)
1. Drängen Håkan Gummesson i Läshult Norreg (Hos Lindström 7 år. Hans fader Gumme Nilssdon)
2. Gumme Nilsson
3. Lisbet Nilsdr därstädes
4. Soldaten Gumme Läsbom i Läshult norreg. (Ej varit hemma utan i Vide by)
5. Läsboms hustru Kirston Margareta Börjesdr. Ingen kunskap
6. Anders Thorsson i Läshult Söderg
7. Jonas Persso. Inget
8. drängen Nils Jonsson - - - - o s v
Vide No.123
1776 den 14 Novembr fortsattes Tinget 105 -
106). Sedan wid denna domstol undersökningar skedde äro öfwer det mord som skedt å Bruks Skogwaktaren Nils Lindström, men ingen underrättelse om banemannen erhålles Kunnat har samma mål under No 173 blifwit sistledet Ting upskutet; Och som Denne Nils Lindströms fader Heidridaren Jonas Lindström, funnit sig föranlåten, fordra Soldaten af Calmare Regemente och Konga Härads Compagnie Petter Sibb uti Arrest, Och han således denna Petter Sibb blifwit från Kronofängelset i Wäxiö hitsänd at i detta dråpmål undergå Rannsakning. Och är Landsfiscalen Högaktad Herr Zachris Liungdahl förordnad at detta mål som Krono¨klagare utföra, likmätigt upwist Konungens Befallningshafwandens förordnande den den Andra i denna månad.
Och blef för Rätten framställt denna Soldat Peter Sibb, närwarande Kronoåklagaren samt den dödes fader Heidridaren Lindström. Wid efterfrågan befants det Petter Sibb är född 1747 och således 29 år gammal är, lång til wäxten, något magerlagd, med swart brunt hår. Han nekar sig wara på minsta sätt wållande til afl: Sgogwaktare Nils Lindströms mord, och ihälskiutande.
Uppå Heidridar Lindsröms upgifwande äro som witne i saken instämde: Gumme Andersson i Hwide, Soldaten Gumme Läsbom, dess hustru Margareta Börgesdotter i Hwide, Pigan Elisabeth Nilsdr, Caisa Månsdotter i Säfsiö Millang:, Erik Andersson och hustru Stina Pettersdr i Sibbemåla Söderg:, Per Persson i Grisnäs Lilleg:, Måns Nilsson i Bogesiö Wästerg:,. Soldatehustru Kierstin Månsdotter på Kråkesiö torp, Inhyses Maja Gabrielsdr Ibidem, Ehrengisle Nilsson i Kråkesiö wästerg:, Enkan Kirstin Olofsdotter i Kråkesiö Wästerg:, drängen Peter Jonasson Ibidem, Och Comministern Herr Magister P. Stenbeck i Liuder, Hwilka alla tilstädes.
Och har den anklagade soldaten Sebb intet jäf emot dem at anföra kunde erhåller kunde något jäf emot dem utletas, Hwarföre de förekallades och efter aflagd witnes Ed, och ehrhållene tjänlige förmaningar, gjorde särskilde sine witnesmål härutinnan, Och
2 o. Gumme Andersson i Hwide, Berättar at dagen för än Bruksskogwaktar Lindström blef ihjälskiten Kommo til witnet, som då war fjerdingsman både Soldaten Strämbeck på Kråkesiö Soldatetorp och den anjklagade Soldaten Sibb på et annat soldatetorp på Kråkesiö, at efterfråga om de äfwen af afl: Bruks Skogwaktaren för Brännewins tilwärkning woro stämde och som witnet hade at de oförnekeligen war stämde så wäl som witnet och hans hustru i besagde mål, så bad Sibb, at witnet som ärnade sig til Lindström, wille åtweta hwilka witnen emot honom instämde woro. Och När witnet begaf sig på wägen til Lindström, som bodde i Läshult, följde Sibb med til han kom fram emot Läshults gierde, då Sibb skildes ifrån honom och gick til Soldaten Läsboms torp, som på Läshults ägor ligger, och witnet gick til Bruks skogwaktaren och fick weta hwilka witnen woro kallade emot Sibb. När witnet kom til Säfsiö på hemwägen war Sibb derstädes då witnet gaf widare tilkä-nna för Sibb, at han wärkel: war upsat på Stämningslistan som de honom ock hwilka som woro kallade til witne emot honom, hwarpå Sibb sade, det han intet war rädd för de witnen, ty de giorde honom ingen skada, men yttrade tillika om Skogwaktaren Lindström desse orden Han borde hafwa skam den Canaljen, som intet låter filk wara til freds på jorden. Hwilket samtal skedde sedan de möts i Säfiö, och gingo från Säfsiö hem för utan någon (annan) war närwarande och detta tal förde. Sedermera skildes de åt fram emot Liuders måla, då Sibb gick emot sitt hemwist som låg söder ut och witnet emot sitt hem i Hwide. Sedan witnet warskodt och Lindströms hustru budit witnet gå til Lindström i förberörde Israel Lindström och berätta mordet, bad och at witnet skulle efterhöra huru wida spaning på banemannen kunde ernås, gick witnet til bemälte Israel och kundgiorde mordet, och på hemwägen gick han til Sibbs torp och bad honom gå med sig til Kråkesiö gård, som skedde under någon omtalte witnet at han warit hos Israel och berättat mordet, då Sibb sig utlåtit. Han trodde det Israell intet brydde sig om detta, ty om han det gjorde Kunde honom hända ock. Herr landsfiscalen giorde til honom åtskillige frågor, hwarå witnet ingen uplysning gifwa kunde. Upläst: och widk:
2 o. Soldaten Gumme Läsbom: Wet icke det ringaste i detta mål at til uplysning i målet tilkänna gifwa ehuru åtskillige frågor til honom giordes, säger at han intet samma dagen för giärningen giordes då Sibb skall warit i hans hus, utan war borta från Måndagen til fredagen. ------ gifwer witnet -----------------------
3 o. Margareta Bengtsdr: At under dess Mans bortawaro dagen före mordet skedde kom Soldaten Sibb til hennes torp och frågade efter hennes man, utan at säga hwad ärende han hade. Sedan frågade Sibb, om Bruksskogwaktaren Lindström war hemma, samt i hwilka hus han bodde, Hwem som hade siutit hos honom samt om han hade lucka för fönstren, hwarå witnet gaf besked; Och hörde witnet, at Sibb hade något ont i sinnet emot Lindström (---- gick framföre., sedan warit någon stund hos witnet. Uppå flera til witnet giorde frågor kunde hon ingen uplysning lämna.
4 o. Pigan Lisbet Nilssdotter säger sig förut wara hörd i målet och har intet widare at berätta. ---------- tiente hos Lindström då han blef ihjälskuten. Och har giort berättelse förut huru til ------- i huset då war men hade ingen uplysning om någon baneman el: misstänkte thertil Hwardt åtaskillige frågor til henne i den delen giorde.
5 o. Lars Swensson i Säfsiö Millang: At han intet mera wet, än dagen före än Bruksskogwaktaren Lindström war skiuten, Kom Soldaten Sibb til witnet och --------- i dess stufwa och sade sig skola gå til Lindström at underrätta om hwilka som stämde war för Brännwinstilwärkning, och frågade witnet om Lindström wore hemma, hwarpå the gingo sina färde, och enär en stund war gången kom först Sibb tilb