Hejsan.
Jag har några frågor ang. Åkebo och mina anor därstädes.
Den 20/4-1767 vigdes Nanne Nilsson och Susanna Nilsdotter från Åkebo. Dessa var uppenbarligen kusiner i och med att Nannes moder, Karin Nannesdotter, och Susannas fader, Nils Nannesson, var syskon. Är det någon som vet om detta giftermål gick till domkapitlet i Linköping för godkännande. Praxisen var väl att kusingiften skulle genom domkapitlet och även godkännas av kungen, eller har jag fel.
Ovannämnda Karin och Nils samt deras syster Annika, var barn till Nanne Nillson, född 1674 i Åkebo, samt hans hustru Bengta.
Nanne omnämns som soldat i mtl 1709 och dog samma år eller 1710. I mtl 1710 omnämns änkan Bengta. Min fråga är om någon har funnit ut något patronymikon på Bengta, eller något om hennes ursprung.
Vidare undrar jag lite över Nannes, f 1674, ursprung. I Åkebo finns på 1660 och 1670-talet två Nils som skulle kunna vara hans fader, de är Nils Eriksson, gift 1657 8/11 med Malin Olofsdotter i Åkebo, samt ryttaren Nils Olofsson.
När Nanne föddes stod det bara noterat att Nils var hans far, vet någon vilken Nils det är.
Mvh Göran.