I början av 1700-talet finns i Stoiby 1:s ena halva en släkt Jordansson. Jag undrar om man kan få hjälp med att få släktskapen utredda så långt det går:
Det fanns 2 Lars Jordansson, en gift med Ingegerd Jacobsdotter, en med Ingred Månsdotter. Hur är deras släktförhållanden? Den senare får väl sonen Anders Larsson som tar över gården på 1740-talet. Men vem av dem var det som dog den 13/4 1760 i en ålder av 70 år?
Vidare, vilka var syskon och föräldrar? Som jag har förstått det kom en Jordan Kåresson från Askremåla 1706 och hade med sig tre söner, Lars, Olof och Anders, medan en fjärde, Nils, döps den 25/12 1710 på Stojby.
Samtidigt dog en Olof Jordansson den 12/11 1735 i en ålder av 67 år och en Nils den 1/11 1745 i en ålder av 72 år. Vilken Olof var det som samägde Stoiby 1 med Lars Jordansson?
Vidare, på det här forumet har vi lärt oss att i slutet av 1600-talet bor en Ebbe Carlsson på Stojby som drivs iväg av sina styvsöner Anders och Jordan Kåresson. Är det samma Jordan som ovan? Vem var modern? Var fadern den Kåre Jordansson som dör 1673?
Frågorna är nog fler, men vad jag önskar är aldrig så lite ordning i denna familj från någon som kan mer. Från kyrkoarkiven kommer i varje fall inte jag längre.
Tack på förhand
-anders