Min morfar Erland Alm (1903-1989) tillhörde soldatsläkten Alm från Västergötland, en släkt som mig veterligt det inte forskats kring. Jag har endast några muntliga uppgifter från min morfar, nertecknade av mig i mitten av 80-talet.
Några detaljer liknar de uppgifter Niclas Rosenbalck skriver om angående roteringssoldat Johannes Nilsson, född 1793 12/6 i Skepperstad sn. Förmodligen är det bara tillfälligheter men de kan vara värda att uppmärksamma.
Min morfars far Alfred Johansson Alm föddes i Skår, Gökhems socken (Västergötland) den 31 oktober 1857. Enligt morfar hette hans pappa Johannes Johansson (Alm) men namnet Alm gick (som brukligt var) till en annan soldat, eftersom Johannes sades vara för ung att efterträda sin far. Min morfars far Alfred fick i sin tur tillbaka soldatnamnet i vuxen ålder.
Johannes Johanssons pappa ska ha varit en Johan Alm, soldat med nr 999. Enligt morfar deltog han i en svensk frivilligkår (?) i ett dansk-tyskt krig och sköts i lungan, en skada vars följder inom ett år ledde till döden.
De likheter jag kan se med Rosenbalcks Johannes Nilsson är förutom namnet (Johannes/Johan) krigsdeltagandet på kontinenten och att han sårades där. Att detta indirekt ledde till döden och att en son var underårig stämmer kanske inte, men han hade ju en son med namnet Johannes Johannesson Alm. Jag har inga uppgifter om min morfars farfar, men ovan nämnda födelsedata 1823 2/12 stämmer åtminstone teoretiskt om han skulle vara far till Alfred Johansson Alm (f 1857) ovan.
Rosenbalcks familjetradition om en båtsman i släkten som avled i Bengalien skulle kunna styrka min morfars uppfattning om att även hans släkt varit krigare i flera generationer. De ovan förekommande namnen Wred och Neij motsäger i och för sig inte min morfars uppfattning om namnet Alm - det kanske inte var lika gammalt som han trodde och dessutom visste han nog inte att namnet tillhörde roten och inte släkten.
Morfar menade att släkten Alm sedan gammalt funnits i Västergötland, men det är inte alls omöjligt att han misstagit sig för det finns även en koppling till Småland. Min morfars mor Anna Vikman (1858-1913) sägs ha kommit därifrån. Man kan dock notera att morfar bara var 10 år när hon dog och uppgifterna är osäkra - kanske det var Alfreds mamma som var småländska? Eller båda två?
Hur som helst, min morfar var yngst av tio syskon, och flera av hans bröder blev sedemera militärer, framförallt i Skövde.
Morfar emigrerade på 20-talet till Nordmaling mellan Umeå och Örnsköldsvik och där bildade han familj och blev kvar livet ut.
Själv bor jag strax söder om Örnsköldsvik.