Hej Peter och Rigmor.
Jag har ingen kunskap om varför Lars och Ragnhild hamnade i Tostås. Kanske kan man bli mer säker på den saken genom att säkert identifiera Ragnhilds föräldrar.
Lars Jonssons tror jag mig känna till, men jag är inte 100-procentigt säker så därför lämnade jag dem ute i går. (mer om det längre ner).
Tiden efter pesten 1710/11 var ju oerhört turbulent och det kan tänkas att Lars och Ragnhild helt enkelt köpte ett övergivet gårdsbruk i Tostås. Så vitt jag funnit bodde åtminstone fyra av barnen i vuxen ålder i Tostås: utöver Håkan som ju definitivt gifte in sig i ägarsläkten, även Anders (innan han flyttade till Torpa och Asby), Anna och Kerstin. Men huruvida Anna (gift med sockenskräddaren Nils Månsson) eller Kerstin (gift med Måns Månsson från Slättås) verkligen ägde eller bara brukade jord i Tostås har jag inte klart för mig.
Lars Jonsson var sannolikt son till företrädaren i Romanäs, Jon Persson och dennes hustru Ingeborg Jonsdotter. Detta par levde dock inte särskilt länge i Romanäs, kom troligen dit efter 1708. Jon Persson dog där 1713 och änkan Ingeborg nämns där sista gången jag sett i mantalslängden 1716.
De hade åtminstone tre barn, Lars, Nils och Maria. Ingen av dem var så vitt jag kunnat finna födda i Säby. Måhända ger domboken 1712 och höstetinget några svar om deras ursprung:
Göta Hovrätts arkiv E VII AABA:371 Norra Vedbo hösteting 1712
Advokatfiskalens arkiv, häradsrätternas renoverade domböcker
den 3 oktober
§.77
Uthi Twistigheeten om fallit Arff effter framleedne drängarna Anders och Pehr Joenßöner i Falla; Hwaraf Joen Pehrßon i Rommanääs å sin hustros och Sampteliga theß Syskons wägnar prætendera at niuta dehlachtigheet. Emädan dhe ähro halfsyskon med bem.te drängar: Men pijgan Märit Joensdotter och deß förmyndare SkiuttzRättaren Jöns Fördehl påståår, at Märitz Sambroder Peder, som dödde sedan bägges Moder Märit aflijdit, skall Testamenterat till Pijgan Märit all sin ägendom, alldhenstund then andre Sambrodern Anders blef död förrän Modren Märit! Wittna nährskrefne effter aflagd Eed uthan Exception, nembl.n
1.mo Anders Pehrßon i Uddesbo, at nähr drängen Pehr Joenßon låg siuk uthaf Pesten, kom hans Syster Pijgan Märit uth berättandes huruleedes Pehr tillförende sagdt, at han wille gifwa henne all sin Ägendom. Anders lät ankalla Johan Månßon i Söramåhlen, och bägge föllgdes åth Jnn till Sahl. Pehr: då Märit tilltahlade honom, sägandes, minns du, at du tillförende låfwat gifwa mig hwad du haar effter dig, om du döör? Pehr swarade Jaa: Och war då mycket illa siuk, sampt dödde å nästfölliande dagen.
2.do Johan Månßon i Söramåhlen, giör samma betygande.
3.tio, Anders Joenßon i Falla, at han på Måndagen war hoos Pehr, och kiörde Roug. Klagandes hann sig då hafwa fådt ondt i deß bryst, hwaröfwer deß Syster Märit begynte at gråta, sägandes, om du döör bårt, hwad blijr då af mig? Pehr swarade iag weet, om iag döör, så fåhr du hwad som ähr effter mig.
Bägge Parterne tillståå, 1o at Joen Olofßon i Stötarp, först war gift med Märit Pehrsdotter, aflandes dhe sins emillan 6 barn, nembl.n Oloff, Jöns, Britta, Jngiärd, Ingeborg och Elin, hwilka ähro Sunderkulla emot pijgan Märit, som will tillägna sig ärfwet. Emädan Joen Olofßon giffte sig sedermehra med deß andra hustro Märit, och i samma ächtenskap aflade Anders och Pehr, sampt Pijgan Märit, som nu söker ärfwet. Men Joen blef död föruth, lembnandes seenaste hustro Märit effter sig, med näst bemelte Trenne barn. Dåck hade dhenna sidsta Märit warit gifft med Anders Joenßon, förrän hon fick Joen, och uthaf Anders aflat tree barn, hwilka ähro döda, och allenast een Son, benembd Pehr, haar lembnat 4 barn effter sig.
TingsRätten låfwade, at domen skulle publiceras i Mårgon; Emädan nu ähr mycket seent på afftonen.
d.n 4 Dito (oktober)
§.80
Resolutio
Förmedelst tränne beedigade wittnens uthsagor, sampt bijbrachte omständigheeter, af then då inrvijtade Pestens öfwerwäldtande, effter Protocolletz Jnnehålld; Pröfwas skiähligt, dhet böhr Pijgan Märit Joensdotter, obehindrad åthniuta sin Sahl. Sambroders Peders Mundtel.n giorda Testamente, om all dheß tillständiga Ägendom, J anledning af Testamentz Ordningens 9.de punct de A.o 1686. Men hwad anbelangar then andre sambroderns Anders Joenßons qvarlåtenskap, som först igenom döden afgångit, enähr Moderen Märit, och ofwannembde twänne deß barn, framleedne drängen Pehr och pigan Märit woro lefwandes; Så tillföll hans rätta ägendom, både Modren och bägge barnen till dehlningz, effter dhet 2.dra Capitel Erfda B:L.L:, tagandes Modren halfparten, och äfwen bägge samsyskonen lijka portion dheremodt, nembl.n broder bröders låth, och syster systers låth. Och emädan Modren Märit, som sedermehra dödde /: warandes hennes Söner Anders och Pehr iämpte dottren pigan Märit, aflade med hennes andra Man Joen Olofzson i Stötarp :/ hade tillförende warit gifft med Anders Joenßon sampt i deß ächtenskap födt tree barn, som ähro döde; Dåck monde then eena Sonen Pehr, lembna effter sig fyra barn, hwilka uthaf sin fadermoders Märitz ägendom, borde undfåå tillhoopa een Broderlåth: Men ingen å theras wägnar har ännu tahlat här å, mindre i thenna Saak blifwit Stämbd el.r hörd! Dy förehålles dhem, then Rättigheet oförkårtat, som Lag förmåår. Så at pigan Märit Joensdotter, äger behörl.n Liqvidera och jämka med bemelte arfwingar på bästa och skiähligaste sättet. Alldhenstund Joen Olofzson i Stötarp aflade Sex barn i första gifftermåhlet, innan han kom i hionelag med seenare hustron Märit nembl.n Olof, Jöns, Britta, Ingierd, Ingeborg och Elin /: hwilkens fullmäcktiga Joen Pehrßon i Rommanääs låtit Citera Pigan Märit till dhetta Ting :/ icke böhra arfwa bemelte sin Stiufmoder, sampt såsom Sunderkulla, eij komma till arffs effter halfbrodern Anders, då hans Moder och twänne hennes egne barn lefde.
Så långt dombokens uppgifter.
Det finns ju ett Falla i Säby socken, men jag har inte lyckats identifiera personerna i domboksnotisen med några som levde där. Förmodligen handlar detta om något annat Falla inom Norra Vedbo härad.
Vet någon vilket? Eller kan någon ge mer information om de nämnda personerna?
Svar mottages tacksamt!
Mvh/