Hej Bert Åberg.
Lång tid mellan fråga och svar!
Johannes M. Wik, f. 1787-07-11, bör ha tillhört Jönköpings regemente.
22 april 1808 kom en rysk invasionsstyrka under kapten Bodisco till sydöstra Gotland. De landsteg och marscherade mot Visby. På två dagar erövrade ryssarna ön utan blodsspillan. Den 14 maj anlände en svensk undsättningseskader om åtta fartyg till Sandviken nära Östergarn. Man landsatte kanoner och 2000 man fastlandstrupp, bland annat en bataljon från Jönköpings regemente. Två dagar senare hade Bodisco kapitulerat och ryssarna lämnade ön.
Större delen av fastlandstrupperna skeppades tillbaka. Jönköpingsbataljonen fick bli kvar en tid och bevaka ön medan lokalförsvaret upprustades. Bataljonens yngre årskurser, jägarna, förlades till Östergarn med postering bland annat på Ljugarn. När Napoleon 1810 tvingade in Sverige i det så kallade kontinentalsystemet fick bataljonen ett så kallat kantoneringsläger i Ljugarn. Mannarna var alltså för en längre tid förlagda i rymliga och vidsträckta kvarter på Ljugarns udde. Truppen skulle bevaka att anbefalld hamnavstängning för engelska krigs- och handelsfartyg efterlevdes.
Jag vet att Lars Dahl från Södra Hestra, f. 1786, var förlagd där. 1811 återvände han till Småland med en ljugarnsflicka som sedan blev hans hustru. Jag kan tänka mig att den nästan jämnårige Johannes M. Wik också tillhörde jägarna och var en av Lars Dahls kamrater.
Mvh, Jan-Folke