Hej Birgitta - og tak for din hjælp,
Jah - om præsten gør fejl ved jeg ikke - men der er stor uoverensstemmelse hele vejen igennem.
Det eneste sted, Christina er nævnt som Svensdotter er ved Helenas fødsel - alle andre steder er hun nævnt som Petersdotter/Persdotter/Pehrsdotter.
Jeg har kigget på, om Nicolaus Nilsson skulle have fået kone nr 2.
Men såfremt det er tilfældet, må det være mellem 1806, hvor Helena fødes, og 1808, jvf hfl A1:6, side 173, Södra Sandsjö, hvor hun hedder Petersdotter - og det gør hun også, da Catrina fødes senere i 1808. Der ses ikke at være nogen Christina Swensdotter død i Södra Sandsjö. En Stina Svensdt dør i 1804 i Sandsjö - men det er mere end to år før Helena fødes - og hendes mand hedder Jon.
Jeg tror nu, at dette har været det eneste ægteskab, idet børnene er de samme hele vejen igennem, og der kommer ikke flere end de 2 - med forbehold for de manglende år.
Min egen opfattelse er, at hun faktisk ikke véd, hvornår hun er født, idet Nicolaus' fødselsdatering er korrekt hele livet igennem - eller også er hun bare ualmindelig dårlig til at huske datoer - børnene bliver jo også både ældre og yngre end de faktisk er!
Jeg er selv den lykkelige ejer af KGF's database (har lige fået 2010 udgaven med posten i dag - hurra og tak). Jeg har også besøgt KGF's Tingsås og har også set denne Nicolaus Nilssons forældre (med forbehold for kirkebøgernes bekræftelse af data) - fødselsdatoen passer jo helt perfekt, så nu er halvdelen af problemet måske løst! - Jeg har iøvrigt også 2 andre Nicolaus Nilsson'er i anetræet - så navnet er altså ikke ualmindeligt.
Spørgsmålet er, om dén alder, som præsten har skrevet ved Christinas død er oplyst af den efterlevende ægtefælle - eller om præsten har kunnet slå op i en bog.
I hfl 1803-1806 i Södra Sandsjö, Högesbomåle - lige efter brylluppet - er hun angivet til at være født 1779, og Helena's fødselsdato er også korrekt - det er først efterfølgende, at det bliver et problem med både hendes egen og børnenes fødselsdateringer. Jeg tør næsten ikke skrive det, men præ-senilitet er vel ikke et nyt fænomen?
Hvordan løser jeg denne opgave? hvor kan jeg ellers kigge - jeg har læst ind- og utflytningslister, husforhörslängder, kyrkeböker og bemærket, at deres andet barn boede hos forældrene, til de begge var døde (en hfl nævner vanför og ofärdig(?!). Jeg har iøvrigt ikke fundet hende død - endnu.
Nicolaus' og Christinas barnebarn ved Catrina gav heller ingen spor, som kunne følges - desværre.
Helena og hendes børn giver desværre heller ingen spor af moderen, og hvorfra hun kommer.
Måske må jeg blot acceptere, at hun ikke lader sig identificere...
Men nu vil jeg så arbejde videre med Nicolaus - og jeg håber, at jeg kan finde ud af noget om Christina.
Mvh Laila