Listan över obefintliga, javisst.
Stort tack Nils-Olov. Du har hjälp mig förr och i detta fallet lärde jag mig något nytt. Detta är ju egentligen sidospår i min forskning men man blir ju lite nyfiken när något utöver det vanliga dyker upp. En notering man kan göra är att listan över obefintliga var väldigt lång.
Ja, familjen finns med i denna listan några år och 1878 när gossarna återkommer till morföräldrarna tas de bort men föräldrarna är kvar. Johanna kommer ju sedan till rätta 1888 i Backstugan Johannelund, Ulfsryd.
När det gäller gossarna tittar jag nu också på HFL 1878, AI:20 s640 Tingsås, GID 844.45.36400 när de återkommer och där finns en lite svårläst notering men där jag tycker mig se att det står Tyskland. Vad kan det stå?
Kanske rymde fadern till Tyskland och tog sin familj med sig. 1878 var ju gossarna stora nog att skickas hem till morföräldrarna själva och sedan kanske mannen dog och hustrun åkte hem. Den förrymde soldaten ville väl inte åka hem kan man förstå.
Var det något särskilt som hände 1868 då fadern rymde från sin soldattjänst? Sverige var väl inte i krig då? Tja, han kanske blev osams med sina överordnade. En sak vi vet hände då är att dottern dog endast några veckor gammal 1868-10-27. Vi vet också att under den tiden var det dåliga tider i Sverige, mycket fattigdom och svält och ont om mat. Jag har ingen dödsorsak på dottern men om hon dog pga dessa skäl kanske man helt enkelt ville skapa sig en drägligare tillvaro och rymde till Tyskland.
Detta var mycket spekulerande. Finns det någon tråd man kan gå vidare på och söka svar? Någon som har någon ide?
Mvh
Annika