Hej på er alla !
Nu har även jag läst igenom denna diskussionen. Har för ett par veckor sedan haft mailkontakt med Gunnel om detta och då framför allt om Karin Jonsdotters härstamning. Då kom vi inte fram till något vettigt, men nu tror jag att jag har knäckt det hela, givetvis med hjälp och synpunkter av det ni har skrivit här ovan. Nu får vi bara hoppas att ni fattar hur jag tänker. Jag lämnar diskussionen om Matthes Håkansson denna gången, för vad jag ser så här långt finns det ingen koppling här.
Karin Jonsdotter föddes 1738 [Tofteryd AI:6 s.26] men som ni vet så finns det en förarglig lucka i Tofteryds kyrkobok vid denna tiden. Karin dör 25/12 1799 i Nåthult och även här kallas hon Jonsdotter. Men för att förvilla för framtida släktforskare (eller vad det nu beror på ) så har prästen kallat henne Torsdotter i de flesta husförhörslängderna. Hon gifter sig 20/5 1753 med Nils Andersson och då uppges hon komma från Södra Linneryd. De bosätter sig i Nåthult och får där 9 barn mellan åren 1755 och 1781.
Jag hittade ingen bra familj där Karin passade in i husförhörslängden, men det fanns en Jon Nilsson med familj i Södra Linneryd när hon gifte sig och denna passade ju bra, både namnmässigt och vad gäller hennes hemvisst när hon gifte sig. Men detta visade sig alltså vara ett felaktigt antagande.
I Södra Linneryd bodde även Olof Jacobsson och hans hustru Ingeborgs Torsdotter. De hade en dotter Karin som var född 1738 och det står t.o.m. på henne i husförhörslängden att hon gifter sig till Nåthult. Hmm, förnamnet och födelseåret stämmer men inte efternamnet för 5 öre. Jonsdotter syns inte till. Torsdotter kan vara en sammanblandning med mammans efternamn, men bevis saknas ...
Så spekulerar ni här ovan att vår Karin skulle vara född i ett Ingeborg Torsdotters tidigare äktenskap med en Jon och ett sådant gifte hittar man i Tofteryd den 1/5 1736, då en Jon Mikaelsson från Mo och Ingeborg Torsdotter från Linneryd gifter sig.
Ni diskuterar kyrkoräkenskaper och att Jon i Linneryd nämns i dessa och sedan dyker en Olof upp och med hänsvining till dessa att hennes första man Jon dör 1743-1746.
Då Jon Mikaelsson uppges komma från Mo, som ligger i Åker kollade jag i Åkers kyrkobok och här kom lösningen på problemet. Jon Mikaelsson heter egentligen Gunnarsson i efternamn och han och Ingeborg Torsdotter bor efter giftemålet 1736 i Mo (i Åker) och det är även där deras dotter Karin föds 1737. Jon dör 1742 och 1743 gifter änkan Ingeborg Torsdotter om sig i Åker med Olof Jakobsson.
Hustru Ingeborg Torsdotter i Mo är fadder i Åker 1736 14/5 då Michel Gunnarsons barn döps.
1737 20/9 föds vår Karin och så här lyder notisen [Åker C:2 s.176]
1737 Barnet föddes d.20 Sept. och christnades d.25 dito. Karin. Par: Jon Gunnasson i Mo och h. Ingebor Thorsdotter. Test: B: Anders Danjelsson i Flahult, d.Anders Andersson ibm, d.Jons Andersson ibm, h. Ragnild Jönsd. i Mo, p. Marit Andersdotter i Galtås, p.Ingeborg Swensdo: i Lingberg.
Åter fadder till Mikael Gunnarssons barn den 9/1 1740 och bor då fortfarande i Mo. 1743 den 16/5 är drängen Olof Jakobsson fadder till Mikael Gunnarssons barn.
1742 29/7 dör Jon Gunnarsson i Mo 36 år gammal. Dödsnotisen [Åker C:2 s.283]
1742 d.29 Julii afsomnade Jon Gunnarsson i Mo och begrofs d.8 aug. Gl. 36 åhr.
1743 den 31/7 gifter drängen Olof Jakobsson och änkan Ingeborg Torsdotter sig. [Åker C:2 s.20]
1743 d.31 Julii copulerades dr. Oluf Jacobsson i Mo med Enkian derstädes Ingebor Thorsdotter.
1744 den 3/7 får Olof Jakobsson och Ingeborg Torsdotter sonen Jon i Mo. Det är den sonen som är nämnd i Tofteryd husförhörslängd som född 1744.
Sista gången jag hittar Ingeborg Torsdotter som fadder och boende i Mo är den 27/12 1744. Strax därefter måste de flytta till Södra Linneryd för den 15/1 1746 föds ju deras son Jakob där.
Hoppas att ni hängde med i mina tankebanor och håller med mig om att problemet nu är löst. Avslutningsvis kan jag nämna att Jon Gunnarsson föddes i Mo 11/5 1706 som son till Gunne Michelsson och h.Kirstin Jönsdotter. Jag hoppas att ni frågar om något är oklart.