Hej Pierre
det där var inte helt lätt.
att det först gäller Bonde Andersson ser man men jag får inte till texten.
Sedan står det väl Nils Bondesson sohn (övertagit?) för två åhr sedan halva gården.
Tombäck ligger ju i Kristianopel, men har stark anknytning till Torsås sidan.
Bonde Andersson som dog i Tombäck 1720 och då angavs vara 100 år gammal, ska vara son till Anders Bondesson som var bonde i M Appleryd 1629-1660 (M=mellan).
Anders Bondesson levde fortfarande 1663, han löste då sonen Waste genom att betala böter motsvarande 9 gatlopp i Kristianopel.
Åter till Bonde Anderssons barn i Tombäck:
- Anders Bondesson, vigd 3 jan 1675 i Torsås med änkan Kirstin Nilsdotter i Qvilla nr 2, Torsås (änka efter Carl Olofsson).
- Nils Bondesson, vigd 23 jan 1681 i Torsås med Elin Carlsdotter från Qvilla nr 2 (Elin var dotter till Carl Olofsson och Kirstin Nilsdotter, och alltså styvdotter till Nils Bondessons bror Anders Bondesson).
- Ingrid Bondesdotter, gift (omkr 1677) med Lars Carlsson från Ilingetorp, de brukar halva St Emnabo åtminstone sedan 1680, äldsta dottern Anna f. (omkr 1678) finns inte med i födelseboken, det gör nästa barn Carl f. 16 jan 1681.
Vill man sedan röra till det så hade Carl Olofsson i Qvilla nr 2 en icke namngiven syster som var gift med Carl Ingesson i Ilingetorp (Lars Carssons far). Detta framgår av domboken med kommentarer om att Olof Carlsson i Qvilla blivit mördad (Olof Carlsson står som brukare av Qvilla nr 2 1628-1639). Så det är tre syskon i Tombäck som gifter sig med tre som är släkt med varandra på Torsås-sidan. Jag har inte uppgift om fler barn till Bonde Andersson i Tombäck.
Anders Bondesson
Hustrun Kirstin Nilsdotter dog 1707 i Tombäck (detta framgår av kyrkoräkenskaperna i Torsås).
Anders hade två barn Ingrid f. 10 okt 1675 i Qvilla nr 2, Carl f. 26 dec 1677 i Qvilla nr 2.
Sonen Carl Andersson var bonde i Tombäck, han dog där i januari 1713.
Nils Bondesson var bosatt i Tombäck, i mantalslängden redovisas han fr.o.m. 1690 i Brinkaström, Torsås. Nu hittar jag bara yngste sonen Bonde f. 28 juni 1703 i Brinkaström, död 22 okt 1705 i Brinkaström. Åtminstone Nils Bondessons son Olof borde också ha funnits med i Torsås, men han kanske döptes i Kristianopel.
- Ingrid f. omkr 1681 i Tombäck, vigd 17 juni 1705 i Torsås med Sven Persson i Ugglemad, bonde där.
- Anders f. omkr 1686 i Tombäck, vigd 6 juni 1714 med Ingrid Persdotter från Ugglemad, de övertog gården i Brinkaström, Anders blev änkeman och gifte sig senare med Maria Holgersdotter från Y Appleryd.
- Carl f. omkr 1688 i Tombäck, vigd 19 okt 1712 med änkan Sigrid Månsdotter från Gettnabo, de övertog en del av gården i M Appleryd.
- Olof, vigd i dec 1722 i Torsås med Karin Olofsdotter från Gullemåla, de övertog gården i Tombäck.
Sedan hänger jag inte riktigt med, det finns en Anders Bondesson till i Tombäck? Eller är det samma som blev änkeman 1707? Han dör där 1727 (60 år?), troligen är det hans änka Lisken som dog 23 jan 1751 i Tombäck. Han verkar ha sonen Jon Andersson som senare var bonde i Tombäck. Jon Andersson gifte sig 28 dec 1729 i Söderåkra med Inger Persdotter från Koffsekulla. Jag har inte någon uppgift om när Jon Andersson dog så jag har ingen ålder därifrån, men han kan ju ha gift sig i 20 årsådern och alltså vara från ett andra gifte. Kirstin Nilsdotter kan ju inte ha fått barn omkr 1700, då var hon alldeles för gammal (hon bör vara född mellan 1635-1645.
//Tomas