Tack själv för info om Hultboms föräldrar. Jo, jag såg också den Brita som dog 21/3 1752 i PLF vid en snabb sökning, men kunde sen inte heller jag koppla ihop henne med någon Jacob Anderson. Men, det dör bara tre Brita Persdotter under 1700-talet i Vimmerby, den andra 1756, men hon var bara 21 år och ogift, och den tredje först 1795, då 80 år gammal, så hon ska ju ha varit född 1715, alltså bara varit 3 år när hon fick första barnet.
Så om inte din Britta Persdotter flyttade från staden, så är det säkert hon som dör 1752 som är rätt. Det var rätt vanligt förr dock att när mannen i familjen dog, och om änkan inte gifte om sig, så flyttade hon hem till ett av sina barn (om hon inte var rik förstås), så det kan ju vara idé att försöka kika på om hon finns hos någon av de andra barnen utsocknes.
Sen, efter mycket bläddrande i Vimmerby husförhörslängd och olika födelse och dödsböcker, så kan jag säga att åldersuppgifter kan variera rätt ordentligt, och oftast är det åldersuppgiften i hfl som är felaktig vill jag påstå.