Hej!
Jag blir inte klok på Per Ingemarsson i Östra Jonsboda, som eventuellt kan vara en bror till Carl von Linnes farmor, Ingrid Ingemarsdotter. Skulle någon vilja hjälpa mig med att reda ut begreppen?
Enligt nätuppgifter kan eventuellt denna Per Ingemarsson i Östra Jonsboda, ha varit gift med Malin Bondesdotter f. 1631 i Lekaryd ( G ). Hon är dotter till kyrkoherden Bononius Germundi, f. ca 1580 i Annerstad ( G ). Nu har jag följt Per Ingemarsson f. ca 1640 ( enligt uträkning från dödboken ) i Östra Jonsboda både i mantal, födelsebok och kyrkliga räkenskaper.
Per Ingemarsson och hans hustru Ingeborg Bengtsdotter i Östra Jonsboda, får dottern Karin 1689 ( Vittaryd C:1 bild 26 / sid 37 ), samt sonen Olof 1695 i Östra Jonsboda ( Vittaryd C:1 bild 30 / sid 45 )
I kyrkliga räkenskaperna i Tannåker socken ( F, G ) så betalar Per Ingemarsson i Jonsboda 1683 till kyrkan på sin hedersdag, vilket jag tolkar som att han ska gifta sig ( Tannåker LIa:1 bild 100 / sid 11 ). Året efter, 1684, betalar hustru Ingeborg i Jonsboda till kyrkan ( Tannåker LIa:1 bild 110 / sid 13 ). Troligtvis kommer Per Ingemarssons hustru från Tannåker socken.
Nu har jag kollat både mantal och kyrkliga räkenskaper för att se om jag kan pussla ihop Per Ingemarssons liv.
I mantalslängden för Östra Jonsboda i Vittaryd, så finns 1681 Per med hustru samt ryttaren Anders, 3 st personer i hushållet ( Vittaryd mtl nr 30, bild 40 / sid 166 ). sen är det ett hopp i mantalen till 1686 då Olof med hustru och Per som nu är änkling ( Vittaryd mtl nr 33, bild 1150 / sid 1600 ). Olof i samma hushåll heter Olof Ingemarsson har jag sett i kyrkboken och är troligtvis ytterligare en bror till Per Ingemarsson. Här ser man att Per Ingemarsson har blivit änkling mellan 1681 - 1686.
I kyrkliga räkenskaperna 1682 betalas testamente efter hustru Karin i Jonsboda, vilken kan vara Per Ingemarssons hustru ( Vittaryd LIa:1 bild 35 / sid 63 ). Per Ingemarsson får ju 1689 en dotter med Ingeborg som är döpt till Karin. En del döpte sina barn efter en avliden maka/make för att hedra den.
1676 dyker Per i Jonsboda med hustru upp för första gången i mantal med en dräng Lars. Den enda vad jag kan se av Per Ingemarssons eventuella syskon i mantal över Östra Jonsboda är Ingrid Ingemarsdotter ( Carl von Linnes farmor ), samt fadern Ingemar Svensson och modern Ingierd Svensdotter.
Om Per Ingemarsson gifter sig med Ingeborg i Tannåker 1683, skulle hon i så fall vara Per Ingemarssons tredje hustru, förutsatt att Per Ingemarsson i Östra Jonsboda är identisk ( samma person ) som Per Ingemarsson gift med Malin Bondesdotter i Aringsås. När Per Ingemarsson gifter sig med Ingeborg Bengtsdotter så är han ca 42 år, så visst finns det plats för tre äktenskap. Nämnas ska att Malin Bondesdotters syster, Gunnila Bondesdotter var gift med en bror till Per Ingemarsson i Östra Jonsboda ( enl nätuppgifter )
Några frågor:
1. Vilka källor anger att Malin Bondesdotters make heter Per Ingemarsson? Är det herdaminnet?
2. Kunde uppgifterna i mantalslängderna släpa efter? För ännu 1686 anges Per i Östra Jonsboda som änkling, fast han gifte sig omkring 1683 med Ingeborg som Tannåkers kyrkliga räkenskaper anger.
I och med att Per Ingemarssons namn inte nämns i mantal och kyrkliga räkenskaperna under 1660 -1670-talet, så kan han ju eventuellt vistas i Aringsås socken med hustrun Malin Bondesdotter. Jag har även kollat mantal för Aringsås vid denna tiden och det finns två Per med en hustru Malin, en i Alvesta och en i Aringsås.
Om Per Ingemarsson i Östra Jonsboda är identisk med Malin Bondesdotters make Per Ingemarsson så har han varit gift 1. med Malin Bondesdotter, gift 2. med hustru Karin, gift 3. med Ingeborg Bengtsdotter.
Vad tror ni om det här? Tidsmässigt kan det stämma.
mvh / Carina