Niclas och Bo: begrunda detta som jag tidigare lagt in under Erik XIV:s frillobarn nedan:
Nils Persson (en framstående näringsidkare i 1800-talets Helsingborg) började vid 15 års ålder 1851 sin köpmannakarriär som bodbetjänt hos sin morbror. Han fick burskap som handlare 1853, dvs 17 år gammal. Det skiljer visserligen i tid nästan 200 år. I sak kanske inte alls.
Eftersom jag helt nyligen tagit del av ett protokoll hämtat ur Linköpings domkapitels arkiv [VLA] lägger jag ut ett utdrag ur detsamma här. Jag återkommer när hela renskriften är klar. Handlingen är daterad 1666 och handlar om bråk om en gravplats i Västerviks kyrka!
Tills vidare följande:
...Derföre, när han skulle gripa reesan an till Uchna, bad han M:r Johan Törning, at han wille B:r Lindbohms, sig anförtrodda Commission till Sal. Philipssons Enckia, för bägges theras skull, uptäckia för henne, så snart hon komme i Staden, antingen om Lögardagen, till sin Dotters kyrkiogång, eller Söndag näst efter. Hwilket M:r Törning, upståendes, straxt bekände och tillstod, säijandes för sanning, att han om Lögardagen lät fråga efter henne, Enkian, uti sin Broders, hennes Mågs hus; Men som hon då eij war där, gick han sielf, dagen effter dijt, och som hon eij heller då, war dijt, eller i Staden kommen, har han intet mehra der om tahlt, uthan sagt sålunda till sin Broder och Swägerska: Gud gifwe moor i Killmare hade i går, eller dag kommit hijt, så hade iag fått tala med henne, om något synnerligit, det iag intet tala der om denna gången. Och detta war om Söndagen, 8 dagar för det sal. barnets begrafning. Denna M:r Törnings relation sann wara, betygade Enkians dotter; hans swägerska närwarandes....
Betänk ocks vad jag skrivit ovan 21 februari kl 22:27.
Vilka slutsatser drar ni av detta?
Vänlig hälsning
Göran Johansson