Hej, Wedderburn-forskere!
De 3 brødre James, John og Robert Wedderburn
sønner af James W. og hst Janet Barry.
Det vil nok have interesse at vide, at de nævnte brødre har været aktive i den skotske kirkehistorie i deres levetid, 1500-årenes første halvdel. De udgav en samling lutherske hymner og digte, som det fremgår af en bog, jeg nylig lånte på Hillerød bibliotek: The Story of Scotland, af Janet Reaveley Glover, Faber and Faber, London, 1.udg. 1960, revideret udg. 1970 (ISBN 0-571-04931-1), også som Paperback.
Side 116, i kap. Protestant Scotland skrives bl.a. følgende:
Another work much loved by Scottish Protestants at this time was compiled by three brothers, James, John and Robert Wedderburn. It was called A Compendious Booke of Godly and Spiritual Songs, or The Gude and Godly Ballatis. This was a collection of Lutheran hymns, with some metrical Psalms and some rather scurrilous [= rude (Aa-J)] poems, almost doggerel in nature [= uregelmæssig]. One of the Saltire Society´s publications gives us a selection of these verses which influenced 16th century Scotsmen so much. In his book, Worship in the Church of Scotland, Dr. Maxwell shows the significance for Scottish Protestants of the Prayer Book and of the Wedderburns´ hymns and psalms. For the first time in centuries, the voice of the people was once more heard in praise and worship of God. Except in great churches, the metrical psalms did not replace plainsong, they replaced silence. The Ballatis were set to popular, secular tunes.
Der vil sikkert være mere at berette om de nævnte brødre i denne sammenhæng, men dette er, hvad jeg til dato har hentet fra Skotlands kirkehistorie. Indlæg herom modtages med interesse, for de belyser naturligvis slægtens historiske indsatser.
Medlemmer af Wedderburn-slægten er også mine aner, nemlig brødrenes farbror Robert W. ~ Janet Froster > Alexander ~ Isobel Anderson > Richard W. ~ Anne Tomisdt > Thomas W. ~ Anna Ramundsdt > Susanna Thomasdt W. ~ Olof Holgersson > Anna Olofsdotter ~ Johan Herlin > Susanna Herlin ~ Israel Svensson Millenius > Christina Israelsdt Millenia ~ Bengt Norlin > Birger Norlin ~ Emerentia Cath. Danielsdt Schröder > Daniel Norlin ~ Anna Margaretha Berggren > Catharina Sophia Norlin ~ Carl Olsson > Anna Maria Olsson ~ Hans Christensson > Kerstina Hansdt ~ Nils Nilsson Åberg, der flyttede til Kbh. og blev forældre til min morfar. Emerentia Schröders forældre er Daniels S. og hst. Anna Christina Erasmi (eller en mulig søster Juliana Erazmi, viet 1718 i Nyed, Värmland?). Ruten over et halvt årtusind blev altså: Dundee i Skotland - Helsingør - Växjö - Björköv - Skirö - Rottne - Tolg - Skurup - Anderslöv - Kbh. Interesserede kan få yderligere oplysninger m. de nødvendige datoer o.a..
Tak for alle indlæg i Anbytarforum: Växjö! I må godt fortsætte, om I kan. Ovenstående navne til Wedderburn-slægten er fra Niclas Rosenbalcks fine indlæg 25.dec. 1999 m.fl. forskere i drøftelsen - og Smolandi Upsalienses, div. bind, samt Växjö herdaminne, div. bind. Da jeg bor ikke langt fra Helsingør, vil jeg med interesse kigge i byens historie. Tak for dine gode oplysninger herfra, Gudrun Wallengren!
M.v.h.
Henning Aaberg-Jørgensen, Hillerød, Dk.