Jag har Jacob Wedege, gift med Ingeborg Olofsdotter bland mina anfäder.
Jacob och hans yngre bror Hasselbäck ska ha bosatt sig i Växjö under 1600-talets första hälft ( källa: S o H nr 1975 s.362-365 )
Vad man kan läsa i S o H artikeln finns obekräftade uppgifter/felaktiga ? att Jacob och hans bror härstammar från Holland respektive England, ett tredje förslag enligt artikeln i S o H är att namnet Wedege härstammar från orten Veddinge i Halland.
Stavningen av släktnamnet är under 1600-talet vacklande: Wedige, Wedege, Widich, Wedigh o s v.
Gift efter 1648 - han säges ogift vid dråpet på Mattias Lenneman - med Ingeborg Olofsdotter, död i Växjö 1666 före 17/3, i hennes 2:gifte ( g. 1 : o med lektorn vid Växjö gymnasium Magnus Hoffmannus, död i Växjö ca 1647 ,) dotter till rådmannen i Växjö Olof Holgersson och Susanna Thomasdotter Wederborg samt styvdotter till borgmästaren Erland Nilsson. Hennes lik stod obegravt i två år, varför Växjö domkapitel 1668 24/11 resolverade, att det skall begravas nästa Sigfridi tid .
I Växjö historia II, sid 67 uppgives hon felaktigt omgift med rådmannen Sven Persson Uhr. Dennes hustru Ingeborg Wedege var emmelertid dotter till Erland Wedege.
.
Sven Persson Uhr d 1718 är min ff fm mf ff till mig.
Någon som vet vem Svens föräldrar var?
Vem var Peder ( Per? ) Jönsson gift med Maria Dirichzdotter föräldrar, frågan gäller båda för Per/ Peder och Maria, föräldrar?