Tack för era snabba svar! Karin, det var en bra länk du angav. Att hennes son inte finns med där beror på att hon skickade honom till sin faster i Ramnäs när han blivit skolmogen, d.v.s. en 6-7 år, och därefter levde ensam, flyttandes mellan bruk och herrgårdar i sin jakt efter jobb, men flyttade omkring en hel del med ungen med sig, tills han skickades till Ramnäs. Efter att ha bott i Klara, hamnade hon på Eka i Hagby (Uppland), och därefter till Bredsjö i Järlåsa (Uppland). Inget problem att följa henne efter tiden i Klara, det är bara det att jag inte kan hitta henne i Klara, hennes gatuadress finns inte i kyrkböckerna, endast kvartersindelningar finns att söka under, och Klara Östra Kyrkogata 10 ligger i kvarteret Hägern Större, men jag kan inte hitta henne där under den aktuella tidsperioden.
Det som skulle vara intressant att läsa är den sociala anteckningen från Bet Sjukhus 1910-02-18, (från den länk du angav) men hur får man fatt i den? Men, tack än en gång för hjälpen, den gav mig lite mera ledtrådar om Emma, min farfarsfarmor!