Hej!
Med denna dam börjar en släktutredning (utan skymten av någon källhänvisning) som min sambo fick i sin ägo efter äldre släktings död. Förutom, så att säga, traditionell släktforskning i sambons släkt, så har vi även ägnat oss åt att försöka forska baklänges på denna släktutredning, vilket visat sig vara otroligt svårt, så nu kändes det som att det var dags för en efterlysning. Vi undrar givetvis om detta kan vara en ana, och om inte så vore det ändå intressant att veta vem den mynnar ut i, och varför dessa uppgifter funnits i släktens ägo.
Alltså; Maria Adriana Elisabeth Brehmer, född i Hudiksvall 1755-01-18. Far Petter Brehmer (1698-1768), rådman, och mor Maria Elisabeth Lampa (1721-1771). Familjen verkar ha vistats en tid i Hudiksvall men var i övrigt rotade i Stockholm. Maria Adriana Elisabeth gifter sig 1776-11-02 i Klara med Niclas Forss. Om denne Niclas vet vi dessvärre i stort sett ingenting, men enligt bouppteckningsdatabasen för Uppland i Digitala Forskarsalen avlider 1788 en smed Nils Forss i Måttan, Häggeby, och som anhörig står Maria Adriana Brenier. Vidare finns i samma databas en Adriana Fors som avlider 1812 i Säby, Skokloster, men en anhörig Nichlas Forss.
Jag är helt övertygad om att här är vi något på spåren, men det har inte gått att komma vidare, och vad vi främst undrar över är om paret fick några barn.
Den här diskussionen var lite svårplacerad, men jag valde Stockholm då det var här vi stötte på familjen, och då släkterna Lampa och Brehmer fanns här sedan tidigare, vilket det också finns andra diskussioner för.
Mvh, Annelie