ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ekström, Albin och Ester Samuelsson: barn  (läst 961 gånger)

2006-06-14, 16:24
läst 961 gånger

Maria Necander Bohlin

• Gäst
Albin och Ester är min farmors föräldrar. Under några år i början på 1900-talet bodde de i Stockholm. Albin arbetade som dekoratör på Dramatiska teatern men jag vet inte var i Stockholm de bodde. Under dessa år ska de enligt min farmor ha fått två barn som också dog som små. Barnens namn är Olle och Anna-Lisa.

Allt jag vet är att Albin och Ester fick ett barn i Uppsala domkyrkoförsamling 1907-04-30 och sen föddes ett barn i Nyköping 1911-01-07. Alltså ska Olle och Anna-Lisa ha fötts mellan dessa barn.

Jag skulle gärna vilja veta var i Stockholm familjen bodde. Önskar också få veta var och när Olle och Anna-Lisa föddes och dog. Vid flytten till Stockholm såg familjen ut som följer:

Albin Eström född 1878-05-27
Ester Samuelsson född 1883-09-06

Barn:
Alban född 1904-01-26 i GBG Haga
Bror född 1905-11-10 i GBG Haga
Margit född 1907-04-30 i Uppsala Domkyrkoförsamling.

Tackar på förhand!

2006-06-14, 18:58
Svar #1

Utloggad Inga-Lill Meijer

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Hej Maria, fann dem på Söderskivan.  
Albin Johansson Ekström född i Gestad (P)
Ester Maria Ekström /Samuelsson/ född Masthugget Göteborg.
Oscar Albin Elof f 1904-01-16 Haga Göteborg
Bror Evert f 1905-11-10 Haga Göteborg
Margit Valborg Josefina f 1907-04-30 Uppsala
Elis Olof Gösta 1908-09-13 Oscar Stockholm  
Ingrid Maria f 1911-07-09 Nyköping Östra
Ester Margreta f 1912-07-09 Nyköping Östra

Familjen bor 1915-1916 på Helenborgsgatan 7  
tre trappor över gården

kommer 1915 från rote 27 och flyttar 1917-09-21
till Snickaregatan 19 2 tr a Göteborg o Bohuslän
(jo det står så)

Hoppas det var till någon hjälp

Inga-Lill

2006-06-15, 12:30
Svar #2

Maria Necander Bohlin

• Gäst
Jag tackar, detta var till stor hjälp. Samtidigt dyker några frågor upp, kanske du eller någon annan kan hjälpa mig.

Det föddes alltså bara ett barn i Stockholm, farmor sa alltid två. En flicka som döptes till Anna-Lisa också. Men detta var kanske någon annanstans. Har visserligen plöjt igenom Uppsala domyrkoförsamling och Nyköping Östra men inte hittat något. Fast det är ju ett hopp mellan Ester Margareta och min farmor som var född 1918.

Helenborgsgatan, ligger det i Nyköping? Rote 27, var ligger det? Nyköping? Stockholm? Är inte så hemma överhuvudtaget i de landsdelarna. Sen undrar jag över födelsedatumet på Ingrid Maria. Enligt födelseboken är hon född 7/1. Men släkten säger 7/2. Enligt söderskivan är hon född 9/7. Vad ska man tro på? Kan tillägga att Nyköpings födelseböcker är mycket röriga.

Men jag tackar så jättemycket för uppgifterna, det känns skönt att få lite klarhet.

2006-06-15, 21:36
Svar #3

Utloggad Inga-Lill Meijer

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 193
  • Senast inloggad: 2015-06-29, 13:38
    • Visa profil
Hej Maria, rote 27 är Karlsbergsroten, Stockholm.
De flytter en hel del. De kommer in från  Narvaroten, (rote 20) Stockholm 1908-12-11 och flyttar ut, 1909-02-02 till Brännkyrka, Stockholm
Någon Anna Lisa finns inte med mellan 1908-1909
inte heller 1915-1917.
Heleneborgsgatan ligger på Söder i Stockholm.  
har skrivit fel, Ingrid Maria f 1911-02-07.
det kan ha hänt mycket mellan 1909-02-02 och 1915-09-21. Ska kolla om jag kan finna dem någon annan stans i Stockholm

Inga-Lill

2006-06-15, 22:49
Svar #4

Maria Necander Bohlin

• Gäst
Ja familjen flyttar en hel del. Det här verkar krångligare än jag trott det skulle vara. Fler frågor dyker upp hela tiden. Jag har ikväll suttit och sökt på allting och tittat på kartor för att skapa mig en uppfattning om var i Stockholm de bott och det är visst överallt. jag måste fråga dig, hur hittar man alla uppgifter om Stockholm. Måste man beställa hem mikrokort från alla dessa församlingar för att kunna följa familjen. De har ju dessutom gjort en avstickare till Nyköping för att tydligen sen komma tillbaka till Stockholm. Har också märkt att trenden med att flytta runt fortsätter i Göteborg, åtminstone under ett par år. Jag vet helt enkelt inte hur jag ska bära mig åt för att hitta alla uppgifter. Jag har tidigare bara forskat om torpare och bönder på landsbygden.

Har också en fundering som kanske egentligen inte hör hit. Albin är tapetsör till yrket. Har tidigare nämnt att han arbetade en tid på Dramaten men pratade med min pappa för en stund sen och han sa att Albin i sitt yrke som tapetsör även arbetade mycket hos rika personer. Kan det vara så att när han utförde dessa arbeten så ingick bostad i lönen. Har för mig att det var så ännu längre tillbaks men var det så fortfarande i början av 1900-talet? Det kan ju förklara alla dessa flytter.

En liten fråga till. I ditt första inlägg skrev du Helenborgsgatan och i ditt andra Heleneborgsgatan. Båda gatorna finns idag; den ena på Söder och den andra i Domkyrkoförsamlingen. Om det är den i Domkyrkoförsamlingen så undrar jag också var på Söder de bodde.  

Angående Anna-Lisa så tänkte jag på en annan sak. Enligt min farmor skulle hon fötts och dött i Stockholm. Min farmor föddes 1918-01-07 i Göteborg och runt 1921 ska Ester ha fött sitt sista barn som också döptes till Anna-Lisa. Bruket att döpa nästkommande barn till det avlidna barnets namn förekom framförallt på 1700 och 1800-talet. Här har man gjort det på 1900-talet men om första Anna-Lisa dog i Stockholm så borde ju min farmor ha fått det namnet och det fick hon inte. Antingen finns det ingen Anna-Lisa i Stockholm eller också så borde hon väl ha dött i Göteborg. Tänker jag helt fel?

Jag tackar än en gång för din hjälp. Det här betyder oerhört mycket ska du veta.

2009-09-11, 21:00
Svar #5

Utloggad Catrin Genborg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2022-03-03, 17:52
    • Visa profil
    • Mitt förlags hemsida
Jag har ett gammalt fint avbetalningskvitto från 1939 som är utställt på en Servitris Ester Samuelsson. Hon hade köpt 10 st skinnband för 150 kr. Men hon bodde på söder i stockholm då, så det verkar inte vara samma Ester.
<3 Tack för all hjälp <3

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se