Regementsinstruktionen för Livgardet till häst var inte till någon hjälp när det gällde gradbeteckningar. Hade man däremot vetat vilken grad Elliot hade, skulle man där ha kunnat se exakt vilka uppgifter han kan ha ålagts att utföra vid olika tidpunkter. Dessutom tillhandahåller instruktionen annan ovärderlig information, såsom beträffande märkning af persedlar. Till exempel ska en kappa märkas å ryggfodrets vänstra sida, en vapenrock å ryggfodret och en lägerrock å vänstra fickans innersida; ullstrumpor ska märkas å skaftets vänstra sida och filtsockor å skaftet; kalsonger märks å linningens vänstra sida.
Jag har även tittat i artikeln Uniformeringen vid livgardet till häst av Erik Bellander, publicerad i Meddelande XIX från Kungl. Armémuseum (Stockholm 1958). Bellander går dock inte in på sådana detaljer som gradbeteckningar, och den senare tidens uniformer ägnar han inte många rader. Han skriver att hjälm av metall år 1879 infördes i Hästgardet (Bellander använder här samma beteckning, Hästgardet, som Elliot), och skriver senare om m/1910, den grå uniformen med den trekantiga hatten. Detta med vilken modell av uniform som Elliot hade har ju diskuterats ovan, och om det alltså (som det verkar) är så att hjälmen avskaffades i och med uniform m/1910, då tror jag inte att det var den som Elliot hade. Vera skriver nämligen i ett brev till sin ett år yngre bror Gösta (den 3 mars 1914) om hur hästgardet rider förbi, hjälmar och uniformer glänsa i solen.
När hon skriver att när det ena gardet rider utt till drotningholm rider det andra in, talar hon väl om de olika skvadronerna inom Livgardet till häst.
Det måste ju ha varit i samband med en vistelse i Drottningholm som Elliot träffade Vera (som arbetade där i trakterna), eftersom han minns deras möte när Hästgardet åker ut till Drottningholm. Jag undrar verkligen vilken situation det var som han räddade henne ur, då vid deras första möte?
(Är det för övrigt någon som har någon åsikt om de sista raderna som jag har inkluderat av brevet ovan? Med kunden måste ju Vera naturligtvis mena kungen. Vet någon vad som kan ligga bakom att han ärr rädd för han narra [?] bönderna opp till Stockholm så han har en med grisar fulpackad bill äfter sig?)
Precis som Bengt skriver ovan, så har ju jag också funderat på om man skulle ta och leta efter Elliot bland Livregementets dragoner också, men det känns alltför otroligt för att vara värt mödan. Det enda som jag tycker känns någorlunda görligt just nu är att fortsätta att hålla ögonen öppna efter något som kan klargöra det här med gradbeteckningarna, om alltså stackars Elliot var färgblind eller hur det ligger till.