ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-06  (läst 2111 gånger)

2003-10-28, 05:59
läst 2111 gånger

Rune Edström (Rune)

• Gäst
Hej
Om han var färgblind kan han då ha sett den blåa färgen som gul? Annars måste det väl ha varit nån annan slags tjänst, än som vanlig korpral eller underofficer på Gardet, som han innehade.
mvh
rune

2003-10-28, 07:04
Svar #1

Jenny Söderström

• Gäst
Tack för hjälpen, Jan! Elliot blir bara mer och mer mystisk!

Naturligtvis kunde jag inte låta bli att gå till Kungliga Biblioteket igår kväll och titta på rullan från 1914, trots att jag ju ansåg att jag redan hade fastställt att ingen Elliot fanns i Livgardet till häst. Nu får väl detta anses vara så fastställt bortom alla tvivel som möjligt är, för ingen Elliot fanns heller i denna tryckta rullan.

Jag hann inte titta på Regementsinstruktionen för livgardet till häst, men jag har beställt fram en sådan (både den från 1909, och den därpå följande från 1914), så jag hoppas att det kanske kan stå något om uniformer där? (Beställa hem böcker från KB får man inte göra, KB fungerar som ett arkiv för tryckt material.)

2003-10-28, 17:50
Svar #2

Bengt Olsson

• Gäst
Missade det där med gul färg på strecken. Naturligtvis hade han uniform modell/ä. M/10 hade antagligen inte hunnit slå igenom och dessutom var den ful med den trekantiga hatten (kålbladet). Gradbeteckningen satt i så fall på kragen och i mössan. Tyvärr får vi väl antagligen aldrig reda på vem den stackars Elliot var.

En sista utväg skulle kunna vara att leta efter honom i Livregementets Dragonkårs rulla. Även dom var ju kavallerister och det KAN ju tänkas att man kan ha kallats hästgardist även där. Kavallerist som kavallerist.  

Bengt Olsson

2003-10-28, 21:50
Svar #3

Anne Olsson

• Gäst
Men åh, jag har följt den här diskussionen några dagar och jag är såå nyfiken på denne gardist! Jag hoppas få följa historien länge än. Mer spännande än vilken roman som helst! Hälsningar från en romantiker *skratt*

2003-10-29, 22:41
Svar #4

Jenny Söderström

• Gäst
Regementsinstruktionen för Livgardet till häst var inte till någon hjälp när det gällde gradbeteckningar. Hade man däremot vetat vilken grad Elliot hade, skulle man där ha kunnat se exakt vilka uppgifter han kan ha ålagts att utföra vid olika tidpunkter. Dessutom tillhandahåller instruktionen annan ovärderlig information, såsom beträffande märkning af persedlar. Till exempel ska en kappa märkas å ryggfodrets vänstra sida, en vapenrock å ryggfodret och en lägerrock å vänstra fickans innersida; ullstrumpor ska märkas å skaftets vänstra sida och filtsockor å skaftet; kalsonger märks å linningens vänstra sida.

Jag har även tittat i artikeln Uniformeringen vid livgardet till häst av Erik Bellander, publicerad i Meddelande XIX från Kungl. Armémuseum (Stockholm 1958). Bellander går dock inte in på sådana detaljer som gradbeteckningar, och den senare tidens uniformer ägnar han inte många rader. Han skriver att hjälm av metall år 1879 infördes i Hästgardet (Bellander använder här samma beteckning, Hästgardet, som Elliot), och skriver senare om m/1910, den grå uniformen med den trekantiga hatten. Detta med vilken modell av uniform som Elliot hade har ju diskuterats ovan, och om det alltså (som det verkar) är så att hjälmen avskaffades i och med uniform m/1910, då tror jag inte att det var den som Elliot hade. Vera skriver nämligen i ett brev till sin ett år yngre bror Gösta (den 3 mars 1914) om hur hästgardet rider förbi, hjälmar och uniformer glänsa i solen.

När hon skriver att när det ena gardet rider utt till drotningholm rider det andra in, talar hon väl om de olika skvadronerna inom Livgardet till häst.

Det måste ju ha varit i samband med en vistelse i Drottningholm som Elliot träffade Vera (som arbetade där i trakterna), eftersom han minns deras möte när Hästgardet åker ut till Drottningholm. Jag undrar verkligen vilken situation det var som han räddade henne ur, då vid deras första möte?

(Är det för övrigt någon som har någon åsikt om de sista raderna som jag har inkluderat av brevet ovan? Med kunden måste ju Vera naturligtvis mena kungen. Vet någon vad som kan ligga bakom att han ärr rädd för han narra [?] bönderna opp till Stockholm så han har en med grisar fulpackad bill äfter sig?)

Precis som Bengt skriver ovan, så har ju jag också funderat på om man skulle ta och leta efter Elliot bland Livregementets dragoner också, men det känns alltför otroligt för att vara värt mödan. Det enda som jag tycker känns någorlunda görligt just nu är att fortsätta att hålla ögonen öppna efter något som kan klargöra det här med gradbeteckningarna, om alltså stackars Elliot var färgblind eller hur det ligger till.

2003-10-29, 23:03
Svar #5

Utloggad Bo Berndtsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-12-17, 12:41
    • Visa profil
. narra bönderna opp till Stockholm . syftar måhända på Bondetåget den 6 februari 1914.

2003-10-30, 06:58
Svar #6

Bengt Olsson

• Gäst
På Drottnigholm har han väl antagligen gått högvakt och då har dom säker varit iförda uniform m/ä vilken kan ses på denna sida.

http://www.beridnahogvakten.se/main.asp?nav=fakta&id=3&sida=sida

Skillnaden mellan denna uniform och Elliots är färgen på kragen. Hästgardet hade ljusblå krage.

Bengt Olsson

2003-10-30, 07:18
Svar #7

Jenny Söderström

• Gäst
Tack, Bo! Jag kan faktiskt inte alls erinra mig detta bondetåg, men när jag plockade fram kurslitteraturen från universitetsstudierna i historia så nämns det ju där. I Sveriges historia under 1800- och 1900-talen av Lars-Arne Norborg står det (sid. 180): försvarsvännerna genomförde en utomparlamentarisk aktion utan tidigare motstycke, ett s.k. bondetåg till Stockholm. Över 30 000 lantmän samlades på slottets borggård och försäkrade kungen sin trohet och sin vilja att offra för försvaret. Gustav V svarade - utan föregående kontakt med statsministern - med ett av bl.a. Sven Hedin skrivet tal, där han förklarade att försvarsfrågan borde lösas på grundval av den militära sakkunskapens krav om övningstidens längd. Därmed hade monarken offentligt gått emot sina lagliga rådgivare i en stor och kontroversiell politisk fråga, ett beteende som flagrant kränkte de parlamentariska principer som liberalerna höll högt. Att han i sitt 'borggårdstal' använt uttryck som 'min arm?' och 'min flotta' gjorde inte saken bättre. Tänk vad man har läst och glömt i sina da'r!

Tack för länktipset, Bengt! Du menar att de satte på sig den äldre, stiligare uniformen vid högtidliga tillfällen?

2003-10-30, 08:36
Svar #8

Utloggad Kerstin Asp

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2015-06-20, 11:51
    • Visa profil
Jenny! Anmäl din historia till SVTs program Din släktsaga. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=7809
Mysteriet Elliot måste ju helt enkelt lösas :-)

2003-10-30, 09:35
Svar #9

Bengt Olsson

• Gäst
För en hästgardist var nog inte högvakten ett högtidligt tillfälle utan snarare en vanlig dag på jobbet men faktum är ju att den beridna högvakten fortfarande använder den uniformen. Bondetåget kanske var en aktion utan tidigare motstycke men vad man sällan talar om är att det höllls ett arbetartåg strax efteråt med ännu större anslutning och med rakt motsatt målsättning.Det verkar nog som om Veras sympatier ligger mer åt det hållet.
Någonstans på nätet har jag sett en hemsida av en förening som ägnar sig åt just gradbeteckningar men jag kan inte hitta den just nu. Dom om någon skulle kunna lösa frågan om Elliots grad, om det nu finns nån Elliot på livgardet.

Bengt Olsson

2003-10-30, 13:15
Svar #10

Utloggad Ann Little

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej igen Jenny!

Har du sett den mycket intressanta artikeln i Helsingbors Dagblads Webtidining om Carl Viktor Petersohn som tjänade i Kungliga Livgardet Till Häst i Stockholm 1906-1911?
Där finns också två foton som visar hur uniformerna såg ut år 1910!  

Jag hittade artikeln under 'släktforskning Helsningborgs Dagblad' då jag gjorde ett sök i Google på  hästgardister.  

Mvh
Ann

2003-10-30, 21:25
Svar #11

Utloggad Staffan Bengtsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2264
  • Senast inloggad: 2024-12-03, 17:50
    • Visa profil
Sista bokstaven i brevskrivarens namn/underskrift är väl ändå ett l? Jag tycker att han i övrigt är konsekvent i hur han skriver bokstaven t med ett horisontellt streck. Om man utesluter att hans namn var Elliot är ett rimligt alternativ att han undertecknar med ett smeknamn.

2003-10-30, 21:56
Svar #12

Jenny Söderström

• Gäst
Kerstin! Faktum är att vi i släkten tidigare har diskuterat om vi inte borde skicka Veras historia till detta tv-program, hennes korta liv är fascinerande på fler sätt än rörande Elliot, och det finns ju även en stor mängd brev och foton bevarade, som kan ge historien lite liv. Har själv inte sett tv-programmet (är så märklig att jag inte har någon tv), och har inte kommit mig för att kolla upp det hela, men efter att ha fått denna hänvisning av dig så ska jag faktiskt se till att plita ihop något och skicka in. Får väl se om det kan leda till något!

Bengt! Som jag nämnt tidigare tog jag (efter ett tips) kontakt med Hans Högman, och han tipsade mig om sajten  http://hem.passagen.se/res. Kan det vara den du menar? Jag skickade iväg ett mejl dit för ett tag sedan, så det ska bli spännande att se om det kommer något svar.

Ann! Tack för tipset! Har varit in och läst artikeln nu, på  http://web.hd.se/slaktforskning/020521.shtml

Staffan! Håller helt med om att sista bokstaven egentligen inte ser ut som ett t. Jag känner mig helt övertygad om att det inte finns någon med namnet Elliot (varken som för- eller efternamn) i Livgardet till häst vid denna tid, och om det alltså rör sig om ett smeknamn så skulle det väl egentligen lika gärna kunna vara Elliol.

2003-10-30, 22:27
Svar #13

Utloggad Ann Little

• Anbytare *****
    • Visa profil
Betr. bokstaven 't' eller 'l', så har jag efter att ha läst brevet igen hittat tre ord där 't' ser ut som 'l', nämnligen 'afton' i midsommarafton, 'löften' i du har väl glöm de löften och 'sluta' i skall sluta med många hälsningar...

Mvh
Ann

2003-10-31, 06:44
Svar #14

Bengt Olsson

• Gäst
Hej Jenny

Det var den sajten jag menade!
Elliot drar till sig folk utan Tv tydligen för jag har ingen heller :-)

Bengt Olsson

2003-10-31, 07:35
Svar #15

Rune Edström (Rune)

• Gäst
Hej Jenny
Det blir mer och mer spännande. Hoppas verkligen att du får tag i din hästgardist.
rune

2003-10-31, 08:37
Svar #16

Anne Olsson

• Gäst
Hej allihop,
Jag har faktiskt en TV men den är nästan aldrig på. Jag tycker det är mycket mer spännande med släktforskning och att få läsa sådana här historier ur verkliga livet. Jag följer också detta med spänning och hoppas få en fortsättning på Elliots historia. Jag håller tummarna för att någonting kommer fram som visar på vem han var. Tack för spänningen ni ger!

2003-11-01, 15:32
Svar #17

Torunn C Ludvigsen

• Gäst
Jenny!

Dette er en skikkelig spennende historie.. Brevet er jo som tatt ut i fra en vakker roman!

Håper du finner din Eliot!

Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med noe, men jeg håper at du til slutt kommer videre med denne historien!

En slags støtteerklæring altså!

Torunn C

2003-11-02, 19:30
Svar #18

Jenny Söderström

• Gäst
Det är verkligen otroligt roligt med alla som engagerar sig i detta. Tack alla!

Jag har inte gjort några vidare undersökningar om Elliot sedan jag skrev sist, men jag har i alla fall satt mig och tittat igenom lite gamla brev för att samla ihop den allra minsta lilla ledtråd, och har faktiskt hittat något som jag totalt hade glömt bort. Fast det är högst osäkert om det är relevant.

Vid påsk 1914 var Vera hem till Hälsingland en sväng. Hennes far hade då nämligen legat intagen på Serafimerlasarettet i Stockholm, och när han skulle hem åkte Vera med honom, eftersom han redan vid denna tid var klen han hade magcancer och kunde behöva hjälp under resan. På Ekerö i Stockholm arbetade, liksom Vera, även hennes kusin Anna Pettersson som piga. Att Vera och Anna var nära vänner framgår tydligt av de många bevarade breven från Anna till Vera, och Anna kände utan tvivel till Veras romans med Elliot. Påskkortet nedan skickar alltså Anna till Vera, medan Vera är hemma i Hälsingland.

Flickorna på bilden har försetts med initialerna A.P. och V.R., vilket naturligtvis står för Anna Pettersson och Vera Rosenqvist. Men vem det Å, som står skrivet på pojken, står för kan jag inte förstå, och då har jag ändå, tack vare alla bevarade brev, rätt bra koll på människorna i familjen Rosenqvists omgivning.

Att Å skulle ha något med Elliot att göra är ju väldigt osäkert. Vera kanske inte ens hade träffat Elliot vid denna tid. Det tidigaste belägget för Elliot som jag har hittat är i ett brev till Vera, poststämplat den 9 juni 1914. Avsändaren är Veras barndomsvän och granne från hembyn, Ruth Sjöström, som vid denna tid arbetade som sömmerska i Strömsund, i Jämtland.

Det föregående brevet från Ruth är skickat den 3 maj, så när Ruth skriver det har hon ännu inte fått veta något om någon militär filur till fästman.

2003-11-02, 19:55
Svar #19

Utloggad Staffan Bengtsson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2264
  • Senast inloggad: 2024-12-03, 17:50
    • Visa profil
Första bokstaven i hans underskrift kan ju vara ett å? Fast Åliol eller Åliot låter ju inte som något namn.

2003-11-03, 11:52
Svar #20

Torunn C Ludvigsen

• Gäst
Jenny!

Det ordet som står under hästgardist, kan det være navnet Thomas? Eller er det en betegnelse på noe? Noe som kjørester sendte til hverandre ( slik som man i dag f.eks. har 3 kryss ) eller?? 

Jeg kan ikke se at noen har kommentert dette.. 

Torunn C

2003-11-03, 12:10
Svar #21

Jenny Söderström

• Gäst
Hej Torunn!

Det syns kanske inte så bra på bilden, men ordet som står före Elliots namn är inget roligare än Teknar (d.v.s. tecknar).

2003-11-03, 12:48
Svar #22

Torunn C Ludvigsen

• Gäst
Ok!

Var dette en vanlig hilsen, eller kan det bety noe?

Torunn C

2003-11-03, 15:15
Svar #23

Utloggad Ann Little

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Torunn!

Tecknar betyder 'signerar' (signed på engelska) och används nog inte numera, åtminstone inte i brev av detta slag; lite väl formellt! Jag tycker att det ser ut som om ordet skrivits in efteråt (som en eftertanke) beroende på Elliots upprörda sinnesstämmning.

Mvh
Ann

2003-11-03, 15:39
Svar #24

Torunn C Ludvigsen

• Gäst
ja...   

Dette er uansett en spennende historie.. 

Jeg har sett litt på Elliot og kan nok være enig at den siste bokstaven kan være l og den første.. vel er det en E..? hmm...

Men jeg håper vireklig at du finner ut av dette Jenny!!

Torunn C

2003-11-03, 17:04
Svar #25

Utloggad Ann Little

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej igen Jenny!

Glömde tidigare att nämna att på 3:e sidan av Elliots brev, så ser 'Drottningholm' ut som drollningholm, alltså inga korsade t:n och de liknar på pricken sista bokstaven i hans namn!

Mvh
Ann

2003-11-04, 21:46
Svar #26

Jenny Söderström

• Gäst
Det här med Elliots namn är sannerligen ett mysterium, men hur man än tolkar hans underskrift så finns det åtminstone ingen med det namnet i Hästgardet; jag höll ju ögonen öppna efter liknande namn också, när jag läste igenom alla rullor. Elliots riktiga namn måste vara något helt annat.

Kul id?, Ann, att Elliot skrev dit tecknar i efterhand, när han lugnat ner sig något. Jag har också reagerat över att det står så inklämt, med liten stil.

Det är en smula frustrerande att inte bara namnet Elliot visade sig vara till ingen hjälp alls; även detta med gradbeteckningen verkar ju väldigt svårtolkat. Om jag har förstått tidigare inlägg rätt så såg gradbeteckningarna lite olika ut beroende på om det rörde sig om en uniform av 1910 års modell eller en äldre variant. Jag kikade i alla fall i Kungl. Lifgardet till häst - regementets historia i kort sammanfattning (Stockholm 1914), och i denna bok från 1914 visas tre bilder av de uniformer som (såvitt jag förstår) används vid denna tid: 1895 års uniform. Paraduniform (blå uniform med metallhjälm), 1910 års uniform. Sommarutrustning (grå uniform med trekantig hatt) och 1910 års uniform. Vinterutrustning (grå uniform med vit pälsmössa).

Bengt Olsson hänvisar ovan till Undervisning för infanteristen, så jag tänkte kika på Undervisning för kavalleristen för att se om det står något annat om gradbeteckningar där, men den boken verkar inte finnas i sinnevärlden. Både sökningar i Libris och i KB:s katalog Regina ger som enda träff Instruktion för hästskötare vid infanteriet utarb. med ledning af Undervisning för kavalleristen (från år 1900). Märkligt! Men det finns i alla fall en Handbok för kavalleristen, från 1916, så jag ska väl ta och titta i den i alla fall.

2003-11-06, 18:37
Svar #27

Utloggad Erland Lonaeus

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2018-10-13, 22:15
    • Visa profil
    • www.lonaeus.se/genealogi/genpage.htm
Uniformsbilder ur Nordisk familjebok 1920:

1. 1910 års modell
Personen till häst är hästgardist enligt NF, dock iförd vintermundering, vilket gör att det är svårt att se några detaljer

2. Närmast förutvarande ännu nyttjade uniformer
Gradbeteckning är, som tidigare nämnts, inte placerade på ärmen.

Skulle det kunna vara så att Elliots hänsyftning på två gula band på ärmen inte syftar på en gradbeteckning utan endast på den ...vad kan det kallas?.. uniformsdetalj som är fäst längst ner på ärmen? Den ser ju ut lite som TVÅ band. Problemet är att den tycks vara vit och inte gul.
Han skulle alltså syfta främst på att han var hästgardist och inte arbetare enligt brevet.

Länkar till bilder här:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfcj/
(bläddra ner en bra bit)
och bildförklaring här:
http://www.lysator.liu.se/runeberg/nfcj/0591.html

2003-11-06, 21:57
Svar #28

Bengt Olsson

• Gäst
Jag har svårt att tro att dom två banden på ärmen kan syfta på något annat än två band på ärmen. Alltså examenstecken för underofficersskola.

Bengt Olsson

2004-01-06, 17:41
Svar #29

Torunn Cathrine Ludvigsen

• Gäst
Jenny!
Hvordan går søkningen etter den forelskede hästgardisten?

Jeg er utrolig nysgjerrig! Håper du finner ham!

Torunn C

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se