ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nilsson, Karl Gustaf Hjalmar, f. 1900-05-19  (läst 582 gånger)

2005-08-27, 19:57
läst 582 gånger

Utloggad Maj-Brith Andersson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Enligt uppgifter som jag mottagit från en mycket hjälpsam vaktmästare Martin Dreier Katarina församling Stockholms stad för många år sedan skulle detta gälla min fader:
Födelseboken Katarina no. 702 år 1900 F.1900-05-19 Södra Barnbördshuset Stockholm.
Hans namn var Karl Gustaf Hjalmar Nilsson (Andersson )
Döpt 1900-05-22 av pastor Hildebrand.
Modern:Hilma Maria Josefina Nilsson Hogrän Gotland
bosatt Holmia 1 A i Kungsholmen vid sonens födelse.
Hon F: 1872-05-08 i Hogrän Gotland.
Fadern är okänd.
Hilma Flyttar d.1901-02-04 till rota 1/ Vanadisroten Notering på henne, 1b. Inlöst å barnhem mot revers a. f. m.ö. f. se fol.5,12.
Kan någon vara snäll att hjälpa mig med tydningen av vad detta betyder !
Sonen Karl flyttar till rote 22 / Vanadisroten / d. 1900-09-21 enligt Klara skivan.
Vilket barnhem gäller detta ?
 Han var ju då omkring 4 mån. gammal.

Min fader blev mottagen på Svenska Västkusten som fosterbarn Hos Anders Eriksson och hans Hustru i Ryggebol Skallsjö komun ca. 30 km. från Göteborg i riktning mot Alingsås.
Nu har vi i släkten undrat NÄR HAN KOM DIT:
Han fick det mycket bra i ett kärleksfullt hem där han blev kvar  under hela sitt liv.

Jag har hittat Fars biologiska släkt i Hogrän Gotland med omnejd bakåt i fem - sex generationer som jag är mycket glad för.

Har sökt på flera olika adresser i Stockholm men har ingen klarhet fått om detta ?
Vilket Barnhem var han på?
När kom han till Skallsjö ?
Tacksam för all hjälp att klara upp mina frågor.
Maj-Brith Andersson Leksand.

2005-08-28, 02:46
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 22271
  • Senast inloggad: 2024-12-19, 01:45
    • Visa profil
Maj-Brith,
modern Hilma Maria Josefina Nilsson skrevs i fastigheten Holmia 1/Ringvägen 118,120,122 i kv Masken, Katarina fs på Södermalm, 6/7 1900 och uppgav sig då inflyttad från Finland. Sonen bosatt på samma adress tills han flyttade till rote 22, Adolf Fredriks fs, 21/9 1900.

Vid modern finns noteringen:
Frånvarande familjemedlem: 1 b. inlöst å barnh. mot reverser af m. (ett barn inlöst å barnhuset mot reverser av modern) Ö.f. se fol. 5.12

Noteringen innebär troligen att Karl Gustaf Hjalmar intogs på Allmänna barnhuset (vid Norrtullsgatan 14 i Adolf Fredriks fs) som i sin tur placerade honom i fosterfamiljen på västkusten. Kontakta Stiftelsen Allmänna barnhuset för kopia av hans ev akt, tel 08-679 60 78, e-post info@barnhuset.a.se  

I den händelse du inte känner till det - Hilma Maria Josefina Nilsson födde ytterligare minst två uä barn:
Oskar Fredrik Nilsson f. 14/7 1905 i Kungsholm. Fosterbarn på Kungsholmen. Utflyttad till Hogrän någon gång mellan 1909 och 1921. Död 19/9 1970 i Visby.  
Daga Maria Nilsson f. 23/5 1907 i Kungsholm. Utflyttad till rote 6, Gustav Vasa fs, 16/9 samma år.  

Modern inflyttad på Kungsholmen 1904 från rote 6. Utflyttad till rote 27, Matteus fs, 1908.  

Källor: rotemansarkivet för Södermalm och Kungsholmen, Sveriges dödbok 1947-2003
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-30, 21:19
Svar #2

• Anbytare ****
    • Visa profil
Ett stort tack till Maud Svensson för all hjälp !
Jag skall kontackta Allmänna barnhuset för att om möjligt få en kopia av min faders akt.
Detta var en mycket glädjande uppgift som vi länge sökt efter.
Hälsningar och ännu en gång tack !!!
Maj-Brith Andersson i Leksand.

2005-09-30, 19:00
Svar #3

• Anbytare ****
    • Visa profil
Tack alla snälla Ni som har hjälpt mig med att få klarhet i min faders tidigare anor.
Samt när och var han föddes, och hur jag skulle söka efter dessa papper !
Jag har Nu med ER HJÄLP fått kopior från Stadsarkivet på min faders akt:
På Barnhusrullen från Allmänna Barnhuset fanns:
Karl Gustaf Hjalmar Nilsson F: 1900-05-19 Barnhusnummer 239/1900.
Samtidigt upplyses jag att det fanns en spädbarnsjournal att köpa för en mindre penning
Vilket jag med tacksamhet gärna ville göra.
Där fanns data för år och dag när han kom till fosterhemmet.
Jag fick även upplysning om de inspektions-anteckningar som förekom hos de fosterföräldrar där han kom att vistas hos under sin barndom.
Han fick det bra hos dem .
Var bosatt i fosterföräldrarnas hemtrakt även efter det han blev  gift och fick egna barn.
Det var kanske inte så många som hade samma tur som vår fader.
Har även sökt och funnit hans förfäder på Gotland i flera generationer delvis med sökning på Släktforskarnas Hus här i Leksand men med mycket hjälp från ER ALLA även här.
Så nu till sist:
 ETT STORT TACK OCH KRAM TILL ER ALLA !!!
Maj-Brith Andersson i Leksand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se