Hej,
Min mormors farmor, Sigrid Sofia Gunilla Franc född 2/7 1875 i Floda församling, dotter till fiedekomissinnehavaren Carl Fredric Asmund Franc och Hedvig Elisabeth Ulfsparre af Broxvik, är ett öde som förbryllar mig.
Sigrid fick tidigt två oäkta söner, varav den äldsta (Bror Axel Sigfrid Lindell, född 1894), är min mormors far. För detta blev hon enligt släkten dömd till att bära horhätta. Hon hittades död i Björkvik församling 27/3 1898, men var då skriven som hushållerska i Gryt församling. Hon blev sedemera begraven i Floda, där hon var uppväxt och familjen bodde.
Trots efterforskningar hittar jag ingen grav, ingen bouppteckning och ingen dödsorsak (i såväl Gryt som Björkvik och Floda församlingars dödböcker är dödsorsak-fältet lämnat tomt eller med ett frågetecken). Min mormor säger att hon blev begravd i muren vid Floda kyrka.
Enligt muntlig tradition tog Sigrid sitt liv genom hängning i en tvättstuga, havande med sitt tredje oäkta barn. De två sönerna, 4 och 2 år gamla, gick på auktion. Min mormors far togs omhand av Sigrids äldre bror Henric Rickard Franc där han fick en hemsk barndom. Han tyckte däremot om Sigrids far Carl Fredric Asmund, där han tjänstgjorde som dräng vid dennes ägor Wegersberg. Vid Carl Fredrics död blev han statdräng och levde ett väldigt fattigt liv med 8 barn, däribland min mormor. När Henric Rickard dog fick han, enligt min mormor, ärva en liten summa pengar vilket retade upp hans styvsyskon (vilka fick ärva gods och gårdar) och det var i detta bråk min mormor fick veta om sin far och farmors öde.
Vet någon av er om jag kan få detta bekräftat? Hur var procedurerna kring ett självmord i slutet av 1800-talet? Gjordes polisutredning? Varför finns ingen bouppteckning? Hur dokumenterades barnauktioner?
Bror Axel Sigfrid Lindell har ingen far angiven i födelseboken (faktum är att det står att modern Sigrid kommit till prästen och bett honom skriva honom som sin son, hur skall detta tolkas?), men jag misstänker en soldat, Erik Emil Lindell, boende i juresta soldattorp i Floda inte långt från Sigrid. Om så är fallet väljer han vid tidpunkten för min mormors fars födelse att gifta sig med en annan kvinna. Jag har lyckats få fram ett fotografi på Erik Emil Lindells son i sitt äktenskap, Bror Vidar Lindell, som är slående lik min mormor och hennes bröder. Finns det något sätt för mig att gå vidare för att om möjligt få detta bekräftat? Eller får jag ge upp och nöja mig med ett kanske?
Bifogar bild på Sigrid Sofia Gunilla Franc. Jag har bilder på fler familjemedlemmar om det kan hjälpa.
Hälsningar
Johan Linde
(Meddelandet ändrat av johanlinde 2012-03-17 20:47)