Fortsättning på en diskussion i tråden för Blacksta. Den handlar om en Jon Jonsson från Floda som flyttar till Blacksta med familjen i början av 1700-talet.
Jag ska börja med att revidera ett par saker. Det verkar inte som att sagda Jon själv kommer från Slättfall. Jag är inte heller, som jag skrev i tråden för Blacksta, ättling till Daniel Bengtsson i Slättfall (vilket visade sig efter några nya slutsatser här om dagen). Det spelar dock mindre roll för det mesta pekar på att Jon Jonsson kommer från Banninge i Floda och att han gifter sig med en flicka från Slättfall.
(Jag härstammar dock från paret Erik Eriksson 1699-1783 och Kerstin Jonsdotter 1700-1775 i Slättfall. Jag trodde tidigare att Kerstin var dotter till Daniel Bengtssons (162(4)-1722) son Jon Danielsson (166(
-1758) i Slättfall och dennes hustru Marit Eriksdotter (167(1)-1750) men nu pekar i stället en del på att Kerstins far är den Jon Andersson som finns i mtl 1712-16 (det är de år som finns i AD).)
Men nu till Jon Jonsson. Jon gifter sig 1687 med Marit Andersdotter från Slätt(fall). När parets första barn Jon föds 7/8 1689 är Per (Jonsson) i Banninge dv. Så även hustru Karin i Slättfall (gift med Erik Jonsson där) samt Elin Andersdotter i Slättfall.
Per Jonsson i Banninge hade året innan, den 29/9 1688 fått sonen Erik. Då var Jon Jonsson i Slättfall dv. Elin Andersdotter i Slättfall är även dv den 9/2 1696, då omnämnd som Anders dotter. Den Anders som avses är troligtvis en Anders Arvidsson i Slättfall. Jag vet inte mer om honom just nu men det verkar som att han är Jon Jonssons hustru Marits far.
När Jon Jonssons andra som Erik föds den 1/11 1691 är Erik Jonsson i Slättfall dv. Erik och hans hustru Karin (sol jag inte vet efternamnet på) får den 20/3 1690 dottern Karin, då är Jon i Slättfall dv. Ev. är Erik Jonsson med hustru Karin i Slättfall samma Erik Jonsson med hustru Karin som får barn i Banninge i maj 1689. Om Erik Jonsson är Jon Jonssons bror så kan han således vara gift med en syster till Marit Andersdotter i Slättfall.
Vidare finns en Olof Jonsson i Banninge som den 25/10 1696 gifter sig med en Karin Eriksdotter. Karin är dv när Jon Jonssons son Måns föds i Båssfall den 7/9 1699 och Olof är dv när dottern Kerstin föds den 12/1 1701 i Båssfall (henne hade jag inte hittat när jag skrev inlägget i Blackstatråden).
Jon Jonssons andra hustru Maria Månsdotter (Marit dör 1691) är dv i Banninge den 7/6 1701. Då till en Olof Olofssons son Jon där.
Det mesta tyder således på att Jon Jonsson som senare flyttar till Blacksta kommer från Banninge. Jon är därför troligtvis son till den Jon i Banninge som är dv den 18/11 1688. Jons första hustru Marit Andersdotter i Slättfall är troligtvis dotter till Anders Arvidsson och hans andra hustru Maria Månsdotter kommer troligtvis från Bie eller Biesta då paret bosätter sig i Biesta efter vigsel men en Anders Månsson från Bie är dv till ett av barnen.
Så, jag hoppas att ovanstående är tillräckligt förståeligt.
/Martin