Olof Matsson från Bondskeppsta oppgård och Anna Andersdotter från Skylvalla oppgård gifte sig 1699-11-11 i Gåsinge, och bodde sedan på Bondskeppsta oppgård (jmf inlägg nov 2000). Olofs far hette Mats Andersson och han begrovs 1694-08-15 i Gåsinge. Som dödsorsak anges att han ”kiörde ihjel sig med jernlast i Läggesta backe” (om jag läst riktigt; C:1 s.425). Han var då 65 år, alltså född 1628-29. Vet någon var? Jag är också osäker på vad hans hustru hette.
När det gäller Anna Andersdotter hette hennes far Anders Jonsson, och modern troligen Brita. Finns det någon som vet något om dessa familjer och har upplysningar om t.ex. mödrarnas fulla namn?
Jag tror att Anna hade en bror vid namn Olof som gifte sig 1705-12-28 med Olof Matssons syster Karin. På den tidpunkten levde fortfarande modern, Mats Anderssons änka, vilken omnämns vid vigseln. Karin avled 44 år gammal och begrovs 1716-05-17. Jag tror också att Olof Matsdotter hade en bror Anders, samt en bror Per gift m Anna Larsdotter, som bodde i Tryntorp (sonen Anders född 1712-03-08). Möjlig bror Nils och syster Anna.
Matsbarnen från Bondskeppsta:
Olof Matsson gift med Anna Andersdotter (barn 1702 Anders, 1703 Per död 1704, 1705 Kerstin, 1707 Nils, 1711 Olof - gift och bosatt i Åker sn).
Karin Matsdotter gift med Olof Andersson i Skylvalla.
Per Matsson gift med Anna Larsdotter Skiögesta och Tryntorp (barn 1712).
Andersbarnen från Skylvalla:
Kerstin Andersdotter.
Nils Andersson gift med Karin Larsdotter i Nääs (barn 1703).
Brita Andersdotter gift med Anders Persson (bodde i Gattstugan i Gryt, men fick barn i Skottvång, Gåsinge 1693).
Olof Andersson (se ovan).
Tacksam för alla upplysningar och/eller alternativa tolkningar!
Mvh Pernilla