Hej igen Solveig,
Tack än en gång. Jag känner till Fogelsta gruppen och såg en dokumentär om de kvinnorna för ca 1-3 år sedan. Men då var Fogelsta inte så aktuellt för mig, personligen, så mitt minne av den är si så där. Vet att det förra året även kom ut en bok om dem.
Mitt personliga intresse har sin grund i mitt eget sökande efter mina rötter..,
Min ff bosatte sig (anställdes?) på/av Fogelsta 1868 efter drygt 6 års studier7praktik till trädgårdsmästare. 2 år på Adelsnäs, Åtvid socken, där han även föddes 1844-10-27, han hette Gustav Robert Carlström, ändrar stavningen på Carlström till Karlström under tiden i Julita socken. Efter Adelsnäs går han 2 år på Haga i Solna för att avsluta sina studier med 2 år på Experimentalfältet, Skeppsbroäng, Hedvig Eleonora församling, Stockholm.
Under tiden på Fogelsta har han tre st trädgårdsdrängar under sig och hans titel ändras ngn gång före 1897 till trädgårdsdirektör.
Han deltar under Fogelsta åren även i en mångfald av olika former av utställningar, främst i de södra delarna av Sverige, från Stockholm räknat. Utställningar om fröförädling, trädgårdskonst, fruktträdsympning o.s.v.
På Fogelsta har han en fosterson (förmodligen eget utomäktenskapliga barn) vid namn Carl Robert Carlström f.1869-05-18, modern är pigan på Fogelsta Anna Lotta Persdotter.
Eftersom jag personligen vistats mycket i trakterna runt Julita känner jag en än större nyfikenhet till hur fungerade allt där?
Hur såg ex min ff boende, levnad etc ut där??
Än så länge är tyvärr mina sök möjligheter ngt begränsade av högst personliga orsaker, men jag gör så gott jag kan, så nybörjare jag är.... Så ligger det till!
Tack ånyo och varma hälsningar Eva