Hej!
Tack så mycket för all information!
Jag har ett annat problem:
Min ovan nämnda förfader Nils Ersson var som sagt gift med Lisa Maja Ersdotter (1784-1854). Hon var i sin tur dotter till Erik Persson (f. 1749) och Cajsa Jansdotter (1750-1790) som gifte sig 1775-12-26 i Sköldinge. Erik Persson kom då från Hålbonäs, men jag hittar honom ej där i hfl. Det finns en Erik Persson född i Sköldinge 1749, nämligen Per Nilssons son i Walsta (Per var son till mina förfäder Nils Persson och Anna Nilsdotter i Walsta och därmed bror till min ana Brita Nilsdotter, vilka tidigare omnämnts. Brita gifte sig med sin styvbror.), Med tanke på att Hålbonäs var ett säteri med många anställda så är det dock lika troligt att han kom utsocknes ifrån. Erik Persson tappar jag sedan bort efter det att hans hustru dör i Hedenlund, Vadsbro, 1790.
Modern Cajsa Jansdotter föddes 1750-11-10 i Ekeby, Sköldinge, som dotter till Johan Jönsson och Beata Persdotter. Johan Jönsson uppges vara född 1715. Saken är dock den att han inflyttade med sina föräldrar Jöns Jansson och Anna Andersdotter till Ekeby ca 1726 ifrån (vad jag tolkar som) Wahlsta (Se A I/2 bild 38 i SVAR sida 54). Men jag hittar dem ej i Valsta! (Valsta finns på bild 90-92 i SVAR, sida 152-156)
Så, vilka andra Valsta finns det i grannsocknarna som det kan tänkas vara?
Beata Persdotter (f. 1722) kom ifrån Hålbonäs vid giftermålet 1744 med änklingen Johan Jönsson (han hade minst två barn ifrån ett tidigare äktenskap). Dit hade hon inkommit ca 1742 ifrån Hålbäck. Till Hålbäck kom hon ca 1738, men jag vet ännu inte varifrån.
Familjen flyttar sedan ca 1782-83 ifrån Ekeby, vart framgår ej.
Min främsta fråga har jag strukit under, men om någon skulle vilja räta ut något av de andra frågetecknen så vore jag tacksam. Jag inser dock att sådant är ganska mödosamt arbete, så jag ber ingen om det.
mvh
Martin Nordling
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-08-18 16:38)