Hej igen Kerstin!
Enl. scb för Sköldinge föddes d.25 mars 1889 en Sven Emanuel, son till Carl Henrik Larsson o.h.h. Augusta Mathilda Carlsdotter i Walla.
På 1890-års befolkningsskiva finns statdrängen Carl Henrik Larsson f. 1862 i Bettna och Augusta Mathilda Carlsdotter f.1863 i Vadsbro.
Här finns också sonen Sven Emanuel f.1885 ( ska kolla om denne Sven Emanuel dog och en ny föddes 1889, eller om det bara är en felaktighet i registret) samt dottern Alfrida Mathilda f.1887.
Sven Emanuels mor, Augusta Mathilda Carlsdotter föddes 6/9 1863 som dotter till statdrängen Carl August Jansson och Hedvig Sofia Carlsdotter, allt enl. föd.b.scb för Vadsbro. Föd.b. för Bettna, scb, är tyvärr mycket otydlig, men jag tror mig ha hittat Carl Henrik Larssons föräldrar, drängen Lars Otto Nilsson och Ulla Charlotta Sundell i Hvalsta.
Lars Otto Nilsson var f.30/5 1839 i Bettna, son till torparen Nils Nilsson o.h.h. Stina Carlsdotter. Ulla Charlotta (i fb Ulrika Charlotta) Sundell var född 17/6 1839 i Vadsbro som dotter till torparen Menzel Sundell och Laurentia Broberg i Brahelund, Vadsbro. De hade en son som hette Frans Erik, f. 1819 i Vadsbro och var gift med Laurentia Broberg f.1815 i Silvåkra (inte så långt ifrån där jag bor).
Allt detta enl.föd.böcker och hfl för Bettna och Vadsbro.
Så det var i alla fall några generationer bakåt för Sven Emanuel alla svårlästa kyrkoböcker till trots...
Jag känner inte till den här familjen sen tidigare, utan är bara behjälplig i största allmänhet med att plocka fram uppgifter.
Mvh
Solvig