Av Hans Bergendahl, Sorunda - fredag den 15 september 2000-09-15
Svar på det mesta om Sorunda.
Fick häromdagen av min gode vän släktforskaren Jan Sjölander dels kopia på Sorunda och dels lära mig hur man kommer in i Rötter och vidare till Sorunda. Flera av insändarna känner dels jag och dels vet jag att dom känner mig, men som jag ägnat 50 år åt Sorunda dess kultur och släkter kan mina inlägg vara värdefulla för såväl dem som andra. Dessutom tycker jag att detta sätt att forska, som jag nu nyttjar för första gången verkar intressant.
Ni har tydligen koncentrerat Er till några av dom intressantaste byarna nämligen Trollsta, Österby och Neder Söderby.
Jag skall inte besvara var och en utan jag gör ett allmänt svar.
Jag kan då börja med Britta Söderberg. Vi, dvs Sorunda Hembygdsförening, inbjöd henne efter hannes bok att berätta om släktsammanhang mellan Grödinge och Sorunda under 1600 och 1700-talet. Det är som någon påpekat att hennes källkritik var obefintlig och riktigheten i samma klass, detta dubbelt trist då jag tycker om hennes bok och tycker att hon lagt upp den på ett mycket intressant och trevligt sätt, men. Vi fann alltså att detta gav ingenting utan våra egna tidigare kunskaper var vida överlägsna.
Trollsta:
Om vi börjar med gamle Per Nilsson i Trollsta så har han sönerna Nils i Trollsta gift med Kerstin Holvastersdotter, Jon i Trollsta som får sonen Nils Jonsson som Per Nilsson Frimodig inlöser genom att köpa ett kvarts mantal i Sundby och göra markbyte, Lars som löses ut ur Trollsta genom att han får en gård i Neder Söderby, samt en syster Maria som gifter sig i Norr Enby, dör barnlös men har dessförinnan sålt sin systerdel i Trollsta till Nils Persson.
Nästa generation blir Nils Persson i Trollsta. Genom hans gifte med Kerstin Holvastersdotter dyker för mig första gången förnamnet Holvaster upp i Sorunda kyrkböcker. Jag har givetvis sett namnet på en del äldre fastebrev och i Diplomatariet. Generellt kan jag säga att alla som burit detta förnamn senare har haft någon direkt eller indirekt anknytning till Kerstin H.D.. Nils Persson får barnen, Per, den mångomskrivna Ryttaren Per Nilsson Frimodig, som gifter sig med Carin Jönsdotter
Här finns en uppgift att reda ut varifrån hon kommer och vad heter hennes föräldrar ??, Holvaster Nilsson, som gifter sig med änkan Anna Andersdotter, tidigare gift med Per Andersson i Trollsta och har med honom barnen Lars och Karin, vilka döper sina barn till Holvaster efter styvfadern (som jag menar är indirekt anknytning). Sedan har vi sonen Jon som gifter sig med Källa Ebbesdotter och efter lämnar tre döttrar, Kerstin Carin och Källa, slutligen Brita som gifter sig med Sven Andersson i Stutby och efterlämnar sonen Nils och några döttrar.
Per Nilssons barn finns ju i kyrkböckerna så nu slutar jag.
Någon har börjat beröra Britta Söderbergs skröna om Frimodig. Vi kanske skall reda ut den, I Västerby hade vi en son som hette Gustaf Olsson, han lämnade Sorunda tidigt var gift ett par gånger och deltog bl a. I Finska vinterkriget 1941. Väl hemkommen hade ju även han hört talas om P. N. S: Frimodig, så han började släktforska men fick ingen träff. Då fortsatte han bakåt både på sig själv och Frimodig genom 1600-. 1500- och slutligen 1400talet och si då fick han tack vare Mårten en träff, Mårten var son till Evert Frimodig Nobile äldsta stamfadern till den nu konstruerade Frimodigsläkten. Med denna digra utredning gick han så till patent och registreringsverket och fick anta namnet Frimodig. Så idag ligger han begravd på kyrkogården Gustaf Frimodig bara tre meter från PNS grav. Tro det den som vill. Jag har emellertid dels hela Gustaf Olssons utredning på Rullfilm och dels hans anteckningar i original, som någon frågade efter. Så har jag kopia på alla papper i Trollsta-arkiven såväl gårds som Tore Källbergets.
Österby:
Man kan börja på tidigt 1600-tal då hela Österby brinner upp Kanske därför kallas Lars Johansson som kommer från Vh för nybyggare ??
Han får sonen Anders Larsson som troligen gifter sig med ngn Brita ??
Denne får sonen Lars Andersson som jag trodde gifte sig till Näset i Vh, men som man senare återfinner i Ormsta i samband med inlösen av Österby. Sedan har han dottern Maria Andersdotter gift i Trollsta med Nils Andersson en bror till ovan nämnda Per Andersson i Trollsta, sedan kommer dottern Carin Andersdotter gift med Olof Olofsson i Ekeby, Vh (Maria och Carin och Anna är anmödrar till min fru). Sista dottern är Anna Andersdotter först gift med Per Andersson i Trollsta och senare med Holvaster Nilsson från Trollsta som senare hamnade i Österby. Österby ärvdes från början med 2/3 till Anders Larsson och 1/3 till systern Kerstin Larsdotter ( G.m. Rytt. Ebbe Jönsson) Innan vi ägnar oss åt barnen kan det vara värdefullt att nämna att Anders Larsson gifte om sig och hade i sitt senare gifte 3 söner och en dotter, som alla var omyndiga när fadern dog och pretenderade rätt i Österby, men barnen i första äktenskapet hade redan fasta på marken. Av dessa senare barn har jag bara hittat en nämligen Johan Andersson i Grödinge som lyckligtvis dog så sent att det i dödsrunan i Grödinge dödbok leder till Österby i Sorunda.
Själva Österby som till 2/3 nu ägdes av Holvaster Nilsson, kom sedan 1/3 tillfalla vardera sönerna Per och Nils. Nils gifte sig i Botkyrka med häradsdomare Erik Erikssons dotter. Han kom bara en kort tid att bruka Österby men av hans barn kommer flera tillbaka dit. Själv står han omnämnd i Botkyrka som den ende som kunde representera någon allmogekultur i den socknen, Han var gift tre gånger och ägde bl a Hamra. På detta århundrade har han hedrats med Nils Holvasterssons väg i Tumba!
Dottern Brita Holvastersdotter gifte sig med Hans Persson i Över Söderby och dottern Kerstin gjordes det en s k rockad med Ingeborg Johansdotter i Bröta, Grödinge så hon gifte sig med Ingeborgs broder och Ingeborg själv gift sig med Per H.S.
Den sista 1/3 i Österby ärvde Kerstin Larsdotter gift med Ryttaren Ebbe Jönsson och sonen Lars Ebbeson ( i ett inlösningsmål 1730 finns alla Ebbes barn nämnda Lars Ebbesson gift med Karin Larsdotter, Karin Ebbesdotter g.m. Staffan Larsson i Torp, Kiella Ebbesdotter g.m. Jon Nilsson i Trollsta, Ingrid Ebbesdotter g.m. Ebbe Staffansson i Norr Rangsta, Kierstin Ebbesdotter. ( Jag är inte helt säker på om dom är gifta det står bara Staffan Larsson å hustru Karin Ebbesdotters vägnar osv) Det väsentliga är ju att visa släktskapen mellan dessa Ebbe-söner och döttrar.
Hoxla:
Någon Holvastersläkt finns över huvud taget inte då detta är ett förnamn som Lars eller Per eller vad du vill. Därför är det barockt att tala om ngn Holvasterssläkt i Hoxla.
Jag försökte få Brita Söderberg att tala om vad Ebbe-släkten i Grödinge var för något då Kerstin kommer från Sorunda, och vad vi i så fall skulle kalla alla Ebbe Jönssons avkomma, dom kan väl i alla fall inte vara någon Grödinge släkt om hon inte kan hjälpa mig och tala om varifrån Ebbe Jönsson kommer ??
Neder Söderby:
Får vi ta nästa gång, men dom nedersta Lars Persson är ovan nämnda sonen till Per Andersson i Trollsta och Anna Andersdotter och hustrun Margareta Larsdotter sannolikt från Grödinge och Bröta ??