Hej igen!
När jag läste mer noggrant ur boken jag nämnt ovan, såg jag att det inte kunde vara möjligt att personen jag nämnde skulle vara din farfar. Dels hade han en dotter men ingen son, dels tillträdde han tjänsten som rättare 1930, alltså var han snarare efterträdare till din farfar.
Jag skrev att jag skulle skicka per e-post det lilla som stod om Långnäs i min Sörmlandsbok, men då jag inte har din adress kommer utdraget här nedan i stället:
Långnäs
Tax.värde 33.000. Areal: 81,6 har, varav åker 35, skog 41,6, kult. betesmark 5. Jordart: svartmylla på lerbotten, blandad ler- o. mulljord; 7-årig växtföljd. Manbyggn. uppf. 1921, inneh. 3 r. o. k. Ekon.-byggn. Uppf.: ladug. 1917, loge 1936, svinhus 1938 (inv. cem.). Djurbes.: 4 hästar, 12 kor, 5 ungnöt o. 1 tjur (S. R. B.).
Äg.: A.-B. Tomtcentralen, Sthlm.
Rättare: Ernst Axel Leonard Karlsson, f. 15-10-85 å Näsby gård, Vårdinge, s. t. Karl Johan K., f. 21-10-69, o. h. h. Maria Matilda, f. Ekblom 28-1-65; g. m. Anna Helena Lantz, f. 20-7-77 i Mariefred, d. t. Karl-Johan L. o. h. h. Matilda Karolina. Barn: Matilda Helena, f. 10-4-14.
Gården, som är avsöndrad från Thureholms gods, inköptes 1919 av dir. Meurling, vilken innehade den till 1945, då A.-B. Tomtcentralen övertog densamma.
K. är anställd på gården som rättare sedan 1930.
Jag tror inte att boken Sveriges Städer och Samhällen jämte Landsbygd kan lånas på bibliotek, möjligen kan den finnas som referensexemplar. Den väger bortåt 5 kg, alltså i tyngsta laget för fjärrlån.
Jag har inte hittat något om Långnäs när jag tittat i innehållsförteckningen i några av årgångarna av Sörmlandsbygden, men jag har bara tagit fram 1990-2002 än.
Hälsningar
Ingegerd