Hej Lena!
Jag måste ha gjort något tokigt när jag skickade ett inlägg för bortåt 3 timmar sen, eftersom det inte har dykt upp.
Idag har jag varit i Tystberga på en kulturaktivitet i hembygdsgården. Jag har själv uppskattningsvis 3/4 av mina anor på min fars sida i den socknen. Bl. a. var min farfar dräng vid Nählberga gård omkring år 1900, ser jag av folkräkningen det året. På väg till busshållplatsen efter besöket i hembygdsgården stannade de nuvarande ägarna till Nählberga, två syskon i 75-årsåldern, och erbjöd mig bilskjuts, och då vi hade gott om tid tog de mig med på en rundtur och visade Solliden (utifrån). Det var hos deras farfar min farfar var dräng.
Jag har tagit fram fru Kindblom i Sveriges dödbok. Där står att hon blev änka 1928. Så här ser uppgifterna ut i Sv dödbok 1947-2206.
18770209-162
Kindblom f. Pettersson, Ellen Maria Axelina
Höglunda
Död 27/1 1954.
Kyrkobokförd i Tystberga, Tystberga kn (Södermanlands län, Södermanland).
Född 9/2 1877 i Jakob (Stockholms stad, Uppland).
Änka (21/1 1928).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2007:
Tystbergabygden, Nyköpings kn (Södermanlands län, Södermanland)
Födelseförsamling i källan:
Jakob (Stockholms län)
Källor:
DB / DOR 52-60
Därmed har vi fått fram Arvid Teodor Kindbloms dödsår lite snabbare än att gå via församlingsboken. Men det är ändå en god id? att titta i den på mikrokort.
Att jag inte lånar mikrokort, som Eva Dahlberg tipsar om, beror enbart på att jag nästan aldrig hinner hem på kvällarna innan biblioteket stänger, så jag brukar ta en heldag på arkivet om jag kan stuva om arbetstiden eller om jag har kompledigt att ta ut. Eller som igår - öppet sista lördagen i månaden. Men självklart tycker jag att det var ett jättebra tips.
Mvh
Ingegerd