Hej allihop!
Jag har letat efter denna Lars Ersson här nedan, när man tittar på Västra Vingåkers hembygdsföereningens uppgifter födda,vigda,döda står det att Lars Ersson kom ifrån Österåkers socknen på en plats som heter Nästorp?`
Den tiden med den största sannerligheten tror jag inte att namnet finns här i Österåkers socknen, mina gissningar när man tittar i vigselboken och husförhörslängden så tror jag mer på att det står Västtorp i stället för Nästorp.
Jag vare tacksam om någon kunde läsa original texten på vigselboken för jag känner igen denna man som jag har letat efter i 25 år men vet tyvärr inte om det är rätt plats för annars är det en helt annan person. Jag skulle också vilja veta vad det blir av med denna familj så jag avslutar med ljus och lyckta.
Lars Ersson, född 1767-10-06 (döpt 1767-10-09)i Västtorp. ( Wässt.). Torp rote, Österåker f. Söd ( D ), död 1806-XX-XX
i Gäringstorp, Västra Vingåker f. Söd. ( D ). Bosatt i Gäringstorp,Västra Vingåker f. Söd. ( D ).
Gift 1790-11-07 i Västra Vingåker f. Söd. ( D ) med Anna Stina Zakariasdotter, född 1769-12-14, död 1801-XX-XX i Gäringstorp,Västra Vingåker f. Söd. ( D ). Bosatt i Gäringstorp,Västra Vingåker f. Söd. ( D ).
Vid vigsel är han anteknad vid Nästorp. (Västorp)
Gift 1804-XX-17 i Västra Vingåker f. Söd. ( D ) med Anna Stina Gustafsdotter. Utflytt. Bromma 1807.
Vid vigsel så var hon anteknad vis Fräntorp.
Barn i första giftet:
* Zachris Larsson, född 1792-11-15 i Gäringstorp, Västra Vingåker f. Söd ( D ).
* Anna Stina Larsdotter, född 1797-10-05, Gäringstorp, Västra Vingåker
Tack på förhand MVH Lasse}