Hej
Jag vet att det har gjorts en torpinventering i Jämjö, en av de inbladade var Ragnar Tång Persson, numera avliden, men han hade mycket kunskap. Boken finns att låna på biblioteket i Karlskrona och så finns nog boken att köpa hos Östra Blekinge hembygdsförening, som finns på Skjutsstationen i Jämjö, där det brukar vara julmarknad. Vidare så gjordes det en bokserie som heter Gods och gårdar, denna boken utgavs ca 1946, där finns mycket info om gamla gårdar och släktförhållanden, boken finns på stadsbiblioteket i Karlskrona, under blekingesamlingarna.
Jag har funderat lite på vem som hade blivit begraven när han dog och jag har en teori om att den avlidne hette Kerstin Svensdotter begravd 7 mars 1762, och var dotter till Sven Persson och hans hustru Bengta Trulsdotter. Kerstin var gift med en man som hette Truls Andersson. Hon ska vara född 1708, då finns ingen födelsebok för Jämjö, hur jag fått ihop dem är att i bouppteckningen efter hennes man Truls Andersson som avlider 1770, även då saknas dödbok, så står det År 1770 den 9 juni hölls efter vederbörandes begäran Bouppteckning på kvarlåtenskapen efter framlidne Truls Andersson i Binga som arvfallit dess efterlämnade barn nämligen äldste sonen Anders Trulsson i Hammarby som vid arvskiftet efter dess framlidna moder avstått sin arvsfordran efter fadern, sonen bonden Per Trulsson i Binga, Sven Trulsson och Olof Trulsson jämväl myndiga, Per Trulsson på 21 år gammal, Jon Trulsson på 17 år gammal samt döttrarna Karin Trulsdotter 28 år och infann sig förmyndarna å mödernesidan Anders Svensson och Pål Svensson i Hammarby tillika med barnens förra skyldeman Anders Andersson i Hallarum, boutingressen avskriven av Björn-Åke Petersson.
Håll till godo.
Hälsn
Suzanne