Följande (fritt översatta) text finns att läsa i AD Börstil-C-3-1790-1815-Bild-151-sid-289.
Bonden Anders Ersson, från Valö, Norrby född 1703. Fadern var bonden Eric Olsson och modern hustru Greta Matsdotter. Anders gifte sig första gången med bondedottern Stina Oldotter i Tensta (tror det står ). Hade med henne 1 son och 2 döttrar som dock är döda. 2a gången gifte han sig med bondedottern Greta Andersdotter i Valö, Stummelbo. Hade med henne 8 barn, 5 söner och 3 döttrar. 1 son och 1 dotter lever. 3dje gången gifte han sig med nu efterlevande änkan, hustrun Anna Anderdotter, född i (kan inte tyda dödboken) . Hade med henne 3 barn. 2 söner och 1 dotter. 1 son av dessa lever.
Kan någon hjälpa mig med födelseplatsen för Stina Olsdotter?
Med hustru nr 1 (Stina) har jag inte lyckats identifiera några barn alls. Har någon gjort det?
Med hustru nr 2 (Greta) har jag lyckats identifiera 2 barn; Britta f 1752 och Johan f 1758. Har någon lyckats identifiera de andra 4 sönerna och 2 döttrarna?
Anders gifte sig ca 1760 med hustru nr 3 (Anna) och jag har lyckats identifiera 2 barn; Anders f 1764 och Margareta f 1768. Har någon identifierat den andra sonen?
I dödboken Börstil-C-3-1790-1815-Bild-160-sid-307 för Anna står följande att läsa (fritt översatt)
Bonden Anders Erssons änka, hustru Anna Andersdotter, föddes i
år 1725 av föräldrarna bonden Anders Persson och modern hustru Anna Jacobsdotter. Gifte sig först vid 35 års ålder med ovanstående man. Hade 3 barn, 2 söner och 1 dotter. 1 son lever.
Finns det någon som har lyckats identifiera födelseåret och dödsåret för Stina respektive Greta och vilka år som respektive par gifter sig?
Draknäs i Börstil verkar vara hemmabas för samtliga 3 familjer.
Enormt stor tack för all information som kan bringa ljus i dessa släktskap.
Suzanne