Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Du började denna diskussion i Nora stadsförsamling som ligger (eller kanske snarare låg, eftersom den numera är sammanslagen med Nora bergsförsamling) i bergslagsstaden Nora (Maria Langs Skoga) i landskapet Västmanland i Örebro län. Anbytarvärden flyttade inläggen hit till det - i detta sammanhang - rätta Nora, d v s den församling som ligger i nuvarande Heby kommun i landskapet Uppland men i Västmanlands län. Du säger att du hittat familjen Segerqvist i Holvastby (ja, det stavas med o nuförtiden) i Nora i Västmanlands län, vilket ju är helt korrekt. I Anbytarforum sorteras församlingarna landskapsvis, inte länsvis och Nora ligger i detta fall i landskapet Uppland.
OK, över till familjen Segerqvist, som väl egentligen är föremålet för denna diskussion. Jag ser att jag inte har så mycket om kronolänsman Olof Segerqvist. Enligt de uppgifter jag har skall han vara född 1724 och ha gift sig 1756-01-02 med Anna Norström, född 1737-05-17 i Holvastby (1,3 km väster om Tärnsjö), Nora församling. Paret fick fem barn. Det äldsta var en dotter född fredagen 1759-09-21. Då hon döptes söndagen 1759-09-23 i Nora kyrka var inga mindre än kung Adolf Fredrik och drottning Lovisa Ulrika, med uppvaktning, dopvittnen (faddrar). Kungen och drottningen råkade befinna sig i Nora på jakt. Följaktligen döptes den lilla flickan till Fredrika Lovisa. De följande barnen var Johan Petter född 1761, Johanna född 1766 Olof född 1768 och Fredrick född 1773. Kronolänsman Olof Segerqvist är min mfffmmf och Fredrika Lovisa är min morfarsfarfarsmormor (mfffmm). Detta var tyvärr allt jag har om familjen Segerqvist, men jag är fortfarande intresserad av din lilla skrift om familjen ifråga. Hur kommer man över den? Som synes har jag ingen uppgift om din Anna Catharina, men mina uppgifter om barnen utanför min egen linje är ofullständiga (hfl). Anna Catharina kan ju ha kommit med i en senare hfl.