Stig!
Tack för det beskedet! Jag tror att jag här har funnit bakgrunden för min Johan Söderström som jag under mer än tio år letat efter, bl a vid flera besök på landsarkivet i Härnösand. Tack vare dig kan jag nu koncentrera mig. Johan Söderström gifte sig i Gävle 11 okt 1795 i Gävle. Jag har sökt hans bakgrund på olika håll. Han föddes uppenbarligen inte i Gävle. Bland annat har jag kammat igenom alla Söderströmmar i Gävle 1770-1800 för att se om möjligen Johan kunde passa in någonstans. Jag har utgått från att han som nästan alla andra skaffat sig ett familjenamn när han flyttade in till Gävle, och det stämde ju tydligen. Men jag har inte hittat någon lämplig bakgrund. Och det saknas i stort sett uppgift om födelesort för dem som verkat intressanta. Och jag har sökt på divers socknar i gävletrakten med namn på Söder- eller med gårdar på Söder-. Ett tag gissade jag på en person i Söderala, men det var ett villospår. Nu har jag gått vidare med Johan Söderströms barns faddrar på annat sätt än genom kyrkböckerna. Faddern Mats Söderström fanns i sjömanshuset, där han uppgavs vara född i Västland, med angivna föräldrar, fadern avliden före 1789.
Alla Söderströmmar i Gävle har jag samlat i en liten sammanfattning som omfattar 34 familjer och enskilda personer. Där finns Mats Söderströms familj som nummer 23. Han var gift med Lena Jansdotter Sandin. De bodde 1795 gifta i I kvarteret i nr 129. De hade följande barn:
- Jan Gustaf Söderström f 1792
- Lars Peter Söderström f 1796
- Anna Lena Söderström f 1798, fadder Johans Söderströms hustru
- Carl Fredrik Söderström f 1803, fadder Pehr Söderström, sjöman
- Anders Otto Söderström f 1808, fadder Johan Söderström
Mats Söderström och hans familj flyttade 1805 till Wibergs, en vanlig sorts beskrivnign i den stora staden Gävle. Gävle var ju verkigen stort på den tiden, men ändå.
Jag skickar gärna dig min sammanfattning om jag får din postadress.
Själv är jag mycket intresserad av att få veta mer om torparen Jan Matsson i Norrmossen och hans familj. Vilka var hans barn? När föddes Johan mera exakt? Du får gärna mejla mig direkt om du vill.
Tack och bästa hälsningar! Kurt Hultgren