Hej igen Anders!
Angående Enoks fortsatta liv efter inskrivningen 1659, så kan jag berätta att han följde med överstelöjtnanten vid Upplands ryttare Eric Planting till Jämtland. Efter freden i Roskilde sattes ett kavalleriförband upp av Planting i Uppland, som skulle indelas på gårdar och hemman i Jämtland. Tre kompanier förlades i Jämtland och tre i Uppland.
1661 i november, blev Enok första gången inskriven som värvad kavallerist i Revsund i Jämtland, men redan året därpå flyttar han till Lockne, där han gifter sig och blir kvar till sin död. Han fortsätter att vara kavallerist ända till 1684, då han får avsked. Så någon hjälp med ursprunget får man inte av hans fortsatta historia...
Fast jag tycker nog att det ser ut som om man skall ge sig på Markim i första hand, och som du säger, Lena i nämnda socken. Förmodligen finns det inget om Enok själv i domböckerna under den tid han jobbade som dräng hos Erik Eriksson, han var ju så pass ung. Men eftersom hans syster tydligen var ingift i den familjen, så tänkte jag att kanske hon nämns vid något senare arvsskifte eller så, och att man på så sätt kan finna hennes och Enoks övriga familj.
Annars så kan man ju leta efter en Mårten i Markims socken, även om det nog är besvärligare. Men eftersom jag undrat över denne Enok i MÅNGA år, så känns det i alla fall som en stor vinst att kunna placera hans rötter rätt geografiskt, och då skall jag nog kunna lägga lite mer tid på att finna hans familj!
MVH
Monica