Hej Gunnar,
Jag har en hel del av information om både föräldrarna och syskonen. Kan jag maila dig separat om detta? En del information kanske också jag kan skicka via post för det skulle bli lite för mycket att skriva av. Du kan kontakta mig på madeleine@bjorn3d angående detta så ska jag ge dig all information som jag har.
Jag har följt Johan Eric och Maria Christina i kyrkböckerna och husförhörslängderna men jag har inte hittat stöd någonstans för att de är i Falun ett tag och är därför mycket intresserad av var jag kan hitta den informationen? Jag såg att de flyttar från Österrunda till Broby, inte att de flyttade via Falun.
Men kort som svar på en del av dina frågor, Johan Eric Brundin avlider den 3 november 1887 i Gamla Uppsala av lunginflammation. Maria Christina dör den 2 juli 1912 i Gamla Uppsalaby av ålderdom. Johan Eric var arrendator på en går i Gamla Uppsalaby till sin död och efter hans död övertog sonen Carl Eric och hans familj arrendet och Maria Christina bor hos dem till sin död. De borde vara begravda i Gamla Uppsala, det står ingen annan notering om detta i död- och begravningsboken för Gamla Uppsala(SE/ULA/10318/C/6 (1862-1881)) men jag har inte hittat deras grav vid eftersökning i gravregistret på internet även om jag hittar andra släktingar begravda där. Så de kanske ligger någon annanstans.
Maria Christina och Johan Eric fick följande barn:
Anders Johan Brundin, född 11 september 1850 i Frösthult. Död i Gävle den 28 juni 1913
Carl-Erik Brundin, född 19 oktober 1853 i Frösthult. Död den 10 juli 1918 i Gamla Uppsala
Anna Mathilda Brundin, född 31 januari 1857 i Frösthult. Död den 6 mars 1917 i Börje, Uppsala. Gift Lindvall.
Erika Kristina Brundin, född 4 september 1864 i Vårfrukyrka. Död 7 oktober 1922 i Uppsala. Gift Lundvall
Hälsningar
Madeleine