Jeg leter etter en nål i en høystakk (jeg håper høystakken sto i Arvika).
Min ane Lars Andersson kom til Halden trolig i 1846 for å gå i skredderlære, etter sigende til fots. Ferdig utlært kom han til Lillesand på Sørlandet i 1852, og der giftet han seg 19/9/1852. Ved vielsen er fødselsåret oppgitt til 1828, fødestedet til Arvika, og farens navn til Anders Pedersen, en åpenbar fornorsking.
Ca. 1855 flyttet familien til Grimstad, og der bodde han til sin død i 1896. I Grimstad kalte han seg Bandelin, men på hvilken bakgrunn han tok det navnet, vites ikke.
Ved folketellingen i 1865 drev Lars det ganske stort, etter sørlandsforhold, med to svenner og to 'drenger', alle oppgitt født i Sverige:
Johan Niels Lundeborg (37)
Gustav Gustavs. Linderholm (37)
Johannes Anders. (20)
Anders Ols. (19)
Lars hadde en søster Kathrine (Catarina?) f. 1842, som kom etter til Grimstad. Hun finnes ikke i folketellingen for 1865, men i 1900 er hun enke med en sønn på 28 år, så hun må ha ankommet få år etter.
Det finnes en muntlig familietradisjon for at Lars skal ha kommet fra en gård som het Siljogård, jeg kjenner hverken påliteligheten i tradisjonen eller i hvilken grad navnet er forvrengt gjennom muntlig overlevering.
Det er svært mange usikkerhetsmomenter her, men med så mange dyktige slektsforskere inne på anbytarforum, håper jeg likevel at noen klarer å desifrere noen informasjonsbiter til konkrete ledetråder videre.