Hej Anders! Här kommer mitt svar.
Från Lars Bäckvalls arkiv och boken med nummer 14 - mikrokort S04713 - som har med byarna i norra delen av Dalby socken (inkl. dagens Norra Finnskoga) kommer följande uppgifter som jag följer, fast med egna tillagda reservationer när de behövs. Bäckvall var arkitekt i Stockholm och född i Dalby. Hans arkiv finns på Nordiska muséets arkiv och har mikrofilmats. Det finns mer i volym 14 som jag inte tar med. T.ex. domstolsutdrag.I regel är det i skattelängder som de äldsta generationerna finns omnämnda. Sök på Älvdalsarkivet i
www.nad.ra.se och hela arkivförteckningen kommer fram. Arkivet finns mikrofilmat och även skannat, se
www.svar.ra.se.
Först litet om Vingäng som enligt Bäckvall uttalas Vingen. 1564 var Vingäng torp under Gunneby. År 1606 var det uppskattat till 1/3-dels hemman och det förblev vid denna skattning. Från år 1648 till senast år 1706 hade räntorna från hemmanet var mer eller mindre bortpantat till enskilda.
Per i Vingäng, nämnd 1601-1619.
Son:
Harald Persson, nämnd 1620-1658, gift med
Gunilla Matsdotter från Södra Branäs. Hon var dotter till
Mattes i Södra Branäs som är känd 1572 och 1601-1610.
Son:
Mats Haraldsson, nämnd 1654-1665 och 1671, gift med
Helga Gudmundsdotter som antecknas som änka vid sin död 25 mars 1695. Denna datumuppgift osäker anser jag, se nedan!
Mattes Pålsson står som svärson, men det var han inte alls, hans hustru Britta Andersdotter var dotter till soldaten Anders Svensson, nämnd 1675-1677 i Vingäng och hans hustru Anna Jönsdotter, änka 1686-1695 i Vingäng. Den senare var född i Gunneby och i en släkttavla Bäckvall själv gjort för Gunneby framgår de riktiga uppgifterna. Anna var dotter till Jöns Sonesson i Gunneby och sondotter till Sone i Gunneby, känd 1601-1632. Mattes Pålsson och hans hustru är för övrigt mina anor, så här hittade jag nya anor! Ofta kommer torparna ifrån moderhemmanet, så detta om Gunneby kanske kommer till nytta längre fram.
barn:
Gudmund Matsson i Gunneby
Benol Matsson i Gunneby (lokal namnvariant på Bernhard)
Per Matsson i Vingäng, född 1656, gift 42 år gammal, gift i 39 år, död 27/1 1737, 81 år. Gift med
Rangela Andersdotter, död 16/4 1737, 61 år gammal.
Barn:
Mattes Persson , f. 1694 (98?). Första hustrun var
Sigrid Halvarsdotter från Uppgården, död 1748. Mattes gifte sig 10 december 1752 med andra hustrun,
Kerstin Larsdotter, född 1718, död 21 mars 1805, 87 år.
Jöns Persson, född 21 maj 1713
/slut på avskriften/
Jag har gjort kontroller på detta i kyrkbok C:1 som omfattar alla datum Bäckvall anger förutom det från år 1805.
Kontroll i Kyrkbok C:1, ja Mattes Perssons bror
Jöns Persson var verkligen född 21 maj 1713 i Vingäng, Wingäng sidan 18 i födelsebok C:1 för Dalby. Döpt 27 maj. Föräldrar var
Per Mattesson och
Rangela Andersdotter. Faddrar: Per Eskelsson i Gunby, Per Jacobsson i Gunby, Anders Persson i Persby, hustru Ingeborgh Verner [komminister Jacob Bergenhems hustru] och hustru Ingeborg Bengtsdotter i Gunneby.
Födelsen för Mattes Persson har jag försökt att hitta, men de första sidorna i kyrkboken C:1 som omfattar både födda, vigda och döda är inte i så bra skick numera. Bläcket har blivit svagt. Värmlandsarkiv på Värmlands arkivcentrum i Karlstad har originalet. Det måste betonas att i denna äldsta kyrkbok finns luckor både här och där. Se inledning av denna bok, före sidan 1.
Obs! Tyskt dubbel-s används istället för ss, men jag skriver här det som ss. Förkortningstecken ovanför n som markerar nn har istället skrivits som nn.
År 1695 begravdes änkan och hustrun
Helga från Vingäng och hon anges vara 60 år gammal. Det ser ut att vara i mars, men här får man nog lov att be Värmlandsarkiv om hjälp. Även jag har problem. Originalet, Dalby kyrkbok C:1 är fuktskadad sedan förut? Sidan är 156. Helga antecknas i vad som ser ut att vara mellan 25 mars och 31 mars, begravd 28 mars? Bäckvall har skrivit att hon dör den 25 mars, jag tycker hon ser ut att begravas den 28 mars, men texten är mycket, mycket svag.
Dödbok C:1 år 1737, sidan 181, avliden person nr 6; Per Mattesson i Wingäng, född 1656, blef gift 42 åhr gl. lefde i ächtenskapet 39 åhr. dragith i 10 åhr en Lungesott [lungsjukdom], dödde d 27 Jan, begrofs d 13 Febr. 81 år gl.
Dödbok C:1 år 1737, sidan 181, avliden person nr 16: Rangela Andersdotter i Wingäng, gift med Per Mattesson vid supra nr 6, på sitt 21 år, lefde tilsammans i 39 åhr, dödde efter 11 weckors Enkiestånd, den 16 aprilis, 61 år gammal.
Troligen var Per Mattesson och Rangela Andersdotter vigda i början av år 1696. Vigselboken börjar först med ett par vigda 1 november 1696. Par vigda i början av året vigs t.ex. 1697 och 1699-1701. men det är ytterst få vigselnotiser nedteckande i boken 1696-1698, totalt 8 st., jag tror inte det var riktigt alla under dessa år.
Som nr 5 bland avlidna år 1748 är hustru Sigrin Halfwarsdot. Vinäng. död den begrafd den 40 år. [död- och begravningsdatum har aldrig fyllts i]
Från C:1 vigselbok 1752: decemb. 10: Enkl. Mattz Persson i Vingäng, dess Fästeqwinna Kierstin Larsdotter ibidem [ibm]. Mårgongåfvan utfäst til 30 lod silfwer.
Jag ska till sist nämna att det finns avskrifter av kyrkböckerna publicerade. Per-Olov Bergman i Sturefors publicerade 1999 en volym i ett mjukt band Dalby vigsellängder 1696-1862. Detta häfte kan finnas att köpa från författaren, se dennes hemsida för kontakt.
Den sedan flera år avlidna Maj Fischer fick flera häften med enkel bindning publicerade, alla år 1996, Födda i Dalby socken 1694-1707 och 1713-1755 del 1 av del 2, Födda i Dalby socken 1778-1800, del 1-2, Födda i Dalby socken 1801-1810 samt Vigda i Dalby socken 1696-1814. Utgivningen av böckerna skedde i den norska föreningen Solör slegtshistorielags regi. Dessa kunde köpas på Finnkulturcentrum under 1990-talet, men är sedan länge slutsålda, om inte någon ny upplaga har gjorts. Dopdatum, faddrar och vittnen finns tyvärr inte med i häftena med födda barn, p.g.a. platsbrist.
Värmlands Släktforskarförening har planer att ge ut avskrifter för Dalby. I så fall blir t. ex. troligen även uppgifter om barnens faddrar med. Nordvärmlands släktforskarförening är en annan förening med intressen i denna församling/socken.
mvh Björn