Hej Jan-Erik!
Du kan ha rätt i det som du säger att det fanns två Olof. Jag har tydligen missuppfattat! Det fanns ju en mängd lösfinnar som var inhysta hos bönderna i finnbygderna. Deras namn är oftast obefintliga i arkivkällor. Jag minns nu att jag för några år sedan hade läst om familjen Hokkainens resa till Amerika ur en bok! Minns inte nu titeln!
Jag har bara gått igenom mantalslängder och domstolsregister och inte jordeböcker. Om inte fattiga gårdsägare fanns med i mantalslängderna så finns det även andra källor som kompletterar detta och det är röklängderna och fattigdomslängderna ur Värmlands länsräkenskaper: landsboksverifikationerna. Jag har tyvärr inte tillgång till dessa källmaterial utom en arkivkälla som jag fann för många år sedan i landsarkivet i Uppsala och det är handlingar angående utskrivning och rotering år 1675, Örebro länsstyrelsens landskansliets arkiv, E VIIa:4.
Här nedan är det avskrifter ur finnbygderna Arnsjö och Spettungen i Fryksändes socken angående rannsakningar ur utskrivnings- och roteringslängder i Fryksdalen i Värmland år 1675:
SPETTUNGEN:
Oluff Erichsson, gift, en ung karl, född här i bygden, det hafva ingen för wunnit något ondt medh honom.
Anders finne, är Enkling, en gammal grå man, hafva warit efter order till WästIndien, han är född i Finland, hafva intet pass, hafva intet ondt giordt, som här witterligit är.
Johan finne, gift, en gammal ofärdigh man, född i Finland, hafva intet pass, hafva warit här i 10 åhr, rest hijt som andra finnar at sökia sin föda, ingen hafva hördt det han hafva giordt ondt.
Oluff Ersson, finne, gift, medhålders man, född i Giästrijkeland, hafva intet pass, hijt kommen ifrån Bergzlagen, at sökiasin föda, hafva warit här i 12 åhr, ingen hafva hördt något ondt om honom.
Oluff finne, gift, en ung karl, född här i Wermland, hafva intet pass, hijt kommen ifrån Philippistadz Bergzlagh at sökia sin föda, hafva warit här i finneskogen i 12 åhr.
Per finne, gift, ung karl, född här i Wermland, hafva intet pass, hijt kommen ifrån Glaaskogen, hafva warit här i 15 åhr,och hafva ingen spordt något ondt om honom.
Lasse Pålsson, gift, ung karl, född här i finnemarken, hafva intet tagit sigh här något pass, och ingen hafva hördt något ondt om honom.
ARNSJÖN:
Oluff Håckan, finne, gift, ung karl, född i Bergzlagen, fölgde sina föräldrar hijt liten, men dhe drogo medh the andra hans syskon åth W. Indien, han hafva intet pass, och intet ondt giordt här i bygden.
Stephan Andersson Waåken, gift, en gammal finne, född i Giästrikeland, hans pass hafva kyrkioherden tagit, kom hijt i bygden för 17 åhr sedan, han hafva en wuxen dotter och ingen weet annat än godt medh honom.
Lasse Andersson, gift, född här i bygden, är en ung karl, hafva intet pass, och ingen weet något ondt medh honom.
Anna finska, en Enka, hafva en wuxen Son och 1 dotter, och the äro borta på tienst i finnemarken.
Anders Bengtsson, gift, ung karl, kom hijt ifrån Sörmeland, hafva intet pass och ingen weet något ondt medh honom.
Jag hoppas att du får någon ledtråd till ovan nämnda finnarna som du beskrev om i inlägget! Vet du något om nämnda Stephan Andersson Waåken? Tror du att han tillhörde familjen Håtack? Du skrev om Olof Åcken. Släktnamnet fanns även i finnbygden Timbonäs i Sunnes socken år 1675, och där nämndes gamle Per Åcken och Per Persson Åcken enligt ovan nämnda arkivkälla.
/Christer.
(Meddelandet ändrat av rosenbahr 2010-08-20 08:36)