Hej Karin! Jag kanske slår in en öppen dörr, men jag lägger i alla fall in ett svar på dina frågor, ifall de kan vara till hjälp.
Din fråga om siffran 749, i församlingsboken. Längst upp i den kolumnen så ser du att det står Inflyttad eller överförd. Siffran 749 visar att familjen flyttat från en bostad som anges på sid 749, och när du slår upp sid 749 i Karlstad stadsförsamling AIIa:2 (1901-1905) sid 749 så ser du att Albert och hans fru flyttat från Stora Rosenbad 1904 till flf 224, dvs Församlingsboken Landsförsamlingen sid 224. (Exakt datum för flytten kanske finns i Inflyttninglängden för 1904, men jag orkade inte titta mer än för november och december, du kanske kan kolla igenom själv?)
På den sidan i Landsförsamlingens bok ser man att de flyttar till Dalmers B som låg i Södra Våxnäs.
Det luriga med Våxnäs runt 1900 är att staden börjar växa, och det som var Landsförsamling blev införlivat med Stadsförsamlingen och under några år blandas både Stads- och Landsförsamling ihop så att vissa uppgifter hittar man under Landsförsamling o annat blir inskrivet under Stadsförsamling. Ibland har prästen och skrivaren varit noggranna och man kan förstå till vilken avdelning man ska gå för att leta, men ibland får man helt enkelt prova de olika ställen (Lands- resp Stads-)själv.
(Har själv haft pyssel med just detsamma eftersom min farmors far med fru och fyra barn flyttade till huset Dalmers B den 2 december 1904 (och det femte av deras till slut 15(!) barn föddes den 25 december 1904)
Hoppas det var till hjälp!