Tack Gunnar!
Har lusläst Södra Nys husförhör sedan jag skrev inlägget och hittat Maria, Marit och troligtvis även Margreta! Och eventuellt även Kirstin.
AI:3 Södra Ny Bild 99 s96:
- Maria gifter sig 1783 med Lars Jonasson Nyström, de bor på Långbråten i Södra Ny, de har tre barn (Jan f.1783, Magnus f.1790 och Margreta f.1793).
- På Långbråten finns änkan Marit med dottern Margreta Ersdotter (de två kommer inflyttande från Norra Hult 1791, och flyttar till Kila socken 1792). Hennes man Erich Ersson dör 1790, och de ska även ha fått sonen Magnus 1788, som också ska ha dött på Norra Hult.
- På samma ställe finns drängen Erik Persson (f.1761 i Kila) och pigan Margreta (f.1765 i Kila), de båda flyttar till Kila 1792 respektive 1793 (kan vara 1792, slarvigt skriven siffra) - så det borde ju vara storasyster Margreta.
Har dock inte hittat vigselnotis på Erik Ersson och Marit, inte heller födelsenotiserna på deras barn Magnus och Margreta fast de ska vara födda i Ny.
Vid denna tiden bor dessutom Marits blivande man Torsten i Södra Ny, men med efternamnet Takman (han har ju även haft ett tredje soldatnamn: Mellberg). Så Marit bör ju ha träffat Torsten redan Södra Ny, för de gifter sig ju i Kila 1793.
Dessutom har jag i AI:2 Södra Ny Bild 84 s80 hittat en Kjerstin Mårtensdotter född 1755 i Kila,
gift med Jonas Ersson f.1757 i Ny sokn, de bor på/i Rönningen. Kanske kan vara Kirstin?
Nu måste jag bara försöka hitta mamma Margareta Jonsdotter.