Släktforskare!
Jag har nu själv forskat vidare i kyrkböckerna om torparen Per Jansson i Södra Kölbergstorp som jag frågade om på denna lista den 12 augusti 1999 och har löst frågan om hans ursprung.
Först vill jag säga att Per Jansson inte har någon Jan Finne som fader och ej heller var född i Norra Ny socken. Per Jansson var född i Norra Öjenäs i Ekshärad 1747-12-29. Likaså visade sig namnformerna inte utgöra säkra bevis för finskt eller svenskt namnskick. I Norra Ny var Jansson Pers farsnamn och i Ekshärad Johansson. Modern Lisa kallas Lisbet i Ekshärad och just Lisa i Norra Ny. Istället gällde för äldre tid : man skrev som man tyckte passade in i sammanhanget och ganska godtyckligt. (En mer allmän skriv- och namnnormering kom först på allvar kring 1800-talets mitt.)
Per Janssons mor visade sig snart vara Lisa Danielsdotter (Kukkoinen), f. 16 mars 1720 i Nain av värmlandsfinskt ursprung. Hennes fader Daniel Henriksson Kukkoinen skall vara född i Västra Näsberg Norra Ny 1693-09-25 (födelseuppgiften är en indirekt uppgift från Jarl Ericsons Finnar i Östmark, Vitsand, Nyskoga, Södra och Norra Finnskoga, ej direkt kyrkboken). Daniels släktnamn och faderskap finns belagt enligt Valter Berg i Bergs bok Den svarta piskan, genom domboken för Älvdals härad. Där står att läsa att redan före äktenskapet var föräldrarna till Lisa, Sara Henriksdotter Hakkarainen och Daniel Henriksson Kukkoinen förlovade eller näst intill. Vidare står det att Sara ångrade sig och blev ställd till tings för detta av hennes tilltänkta make och styvsvärfar och att hon ganska snart efter detta mål som ägde rum ca 1718, förlikades och gifte sig med denne Daniel. Hela detta resonemang visar att Lisa och några av hennes syskon som av prästen i Ekshärad, ömsom har försetts med en fader Daniel, eller en Daniel Persson eller med en Daniel Jönsson som i Lisas fall, kan säkert anses vara helsyskon med Daniel Henriksson som fader. Uppgifter om Daniel Henrikssons anor återfinns också i nyssnämnda bok av Jarl Ericson. Namnet Kukkoinen finns också belagt genom C. A. Gottlunds postumt tryckta dagbok för år 1817.
Elisabet Lisa Danielsdotter (Kukkoinen) var gift 2 gånger. I sitt andra gifte var hon gift med 1757-10-08 med Henrik Mårtensson under den lågtyska namnformen Lisken. (Henrik Mårtensson dog av tvinsjuka 1796-05-03 i Västra Näsberg. Lisa Danielsdotter dog 1797-12-16 i Västra Näsberg.)
I P.O. Bergmans databehandlade vigselregister för Norra Ny vigsellängder anges det till 1757-00-15.
Jag kanske har feltolkat datum -just kring 1756 och i viss mån 1757 - är vigselnotisernas text svårtolkad. Födelseuppgiften för Per Janssons halvsyster Annika Henriksdotter är dock fel- det skall vara senare och inte år 1752! Dessutom finns en notis om en fadder Hust. Lisa Danielsdr i Näsberg vid dopet 1757-04-10 av den nöddöpte Jöns Mattsson i Västra Näsberg. Någon annan Lisa Danielsdotter har inte kunnat återfinnas i husförhörsböckerna för samma tid. Trots att hon var gift i vart fall hösten 1757, så finns Lisa inte antecknad för husförhöret 1757-12-23. Kanske slapp hon detta första året?
Lisa Danielsdotter flyttade alltså någon gång mellan 1756-07-18 och hösten 1757 från Nain. Det förstnämnda datumet återgår på dopet av Maria Persdotter i Nain, där Lisa står som Enk. och hemmahörande i Nain.
Per Jansson var son till Lisa och hennes förste make, Johan Persson, sammanvigda till äktenskap i Ekshärad 1743-10-08. Johan Persson var född i Norra Öjenäs, Ekshärad 1720-02-21 av med svenskt ursprung. Efter Johan Perssons död 1751-02-28 flyttar änkan med sina kvarlevande två barn först till föräldrar föräldrahemmet i Nain och därefter till Västra Näsberget.
Per Jansson hade ett syskon - Kerstin Jansdotter, f. 1744-07-05 i Norra Öjenäs, Ekshärad, som uppnådde vuxen ålder. Hon återfinns fram till 1774 tillsammans med modern och Per. 1774 bor hon i Västra Näsberget, men detta år flyttar hon någonstans, men jag har inte tillgång till attesten som skulle ge svar på vart hon flyttade.
För mer om Per Janssons anor längre bak i tiden och med mera uppgifter om hans far och mor hänvisas till sidan för Ekshärad. Där planerar jag att lägga uppgifterna vid senare tillfälle.