Hej Lennart och Hej Irene !
(Är nu i kväll tillbaka hemma efter en vecka i Edsele med skidåkning och även med några förmiddagar på SVAR i Ramsele ...)
Jag kan hålla med om att den Gertrud som föds som dotter till Lars Olofsson & Karin Hansdotter i Ivarsbjörke 1715-04-21, är väl den som verkar vara närmast till för att vara den som gifter sig med Jon Olofsson i N.Borgeby 1740-02-24, och även tidigare gift med Lars Olofsson i S.Borgeby 1733-05-20. Men jag återkommer till min ursprungliga frågeställning - som kan läsas i sin helhet i mitt inlägg 2005-03-01, men i korthet går ut på att Lars&Karins dotter Gertrud finns noterad i båda första kolumnerna i hfl gällande 1741-46 [GID 527.26.48300 ] -
trots att hon då redan skall finnas gift (och noterad) i N.Borgeby !?
Jag har tidigare vid försök att ta hjälp av faddrar till Jons&Gertruds barn i N.Borgeby , kommit fram till följande:
Bland barnens faddrar återfinns - Olof Jönsson i Askerud (morbror till Jon) - Ivar Torstensson&Karin Jönsdotter i Björke (moster med man till Jon) - Lars Jönsson&Kerstin Hansdotter i Askerud (morbror med hustru till Jon) - Nils Olofsson&Kerstin Persdotter i Askerud (Nils kusin till Jon, dvs son till Jons morbror Olof Jönsson med hustru Kerstin Månsdotter) - Ingmar Nilsson&Ingeborg Olofsdotter i Askerud (dvs Jons syster med man) - samt slutligen Lars Ivarsson&Maria Larsdotter i Björke ( Lars är Jons kusin, dvs son till Ivar Torstensson&Karin Jönsdotter ovan).
Att märka: Det synes enbart vara släktingar till Jon !?
Dock att märka vidare: Den nämnda faddern Kerstin Hansdotter i Ivarsbjörke, skulle kunna vara en dotter till Hans Hansson i Bäck, dvs en möjlig kusin till Gertrud
Dessutom hittar jag ingen passande Maria Larsdotter - fast det finns en Mar
it född 1725-07-21 i Ivarsbjörke till Lars Olofsson&Karin Hansdotter - dvs kanske en möjlig syster till Gertrud ?!?
Vad tror ni (eller någon annan lyssnare i Anbytarforum) om att hitta indicier på att det verkligen är Lars Olofssons&Karin Hansdotters dotter Gertrud som är gift med Jon Olofsson ??
Och som både du Lennart och tidigare jag själv påpekat - så saknas det fortfarande förslag på vem Gertrud Lardotter var som gifte sig med Nils Svensson i Bäck. Det vore verkligen bra ur fullständighets skull klara ut detta !
Det finns om inte annat ett antal pigor Gertrud som alltjämnt finns noterade bland familjerna i hfl för Ivarsbjörke som också vore bra att kunna identifiera ...
Att du Lennart hittat döduppgiften 1737-11-26 på dottern Kerstin född 1734-05-24 i S.Borgeby är ju bra - tänkte inte på att det kunde vara ett barn dött i Björke - men egentligen är ju detta rätt naturligt om fadern redan var död, och modern flyttat hem till föräldrarna i Björke...
Angående Karin Hansdotters föräldrar, har jag för ögonblicket inte mer att erbjuda, än att jag har funnit i domböckerna att Hans Svensson dotter är gift med Lars Olofsson i Ivarsbjörke. Vidare att en annan dotter till Hans Svensson, Kerstin, är gift med Lars Jönsson i Askerud (en bror till Olof Jönsson gift med Kerstin Månsdotter i Askerud.
Det finns sedan en Hans Svensson och en Marit Björsdotter i Björke som faddrar till ett barn fött 1718-05-29 (jmfr med gifte 1674-06-21 mellan en Hans Svensson i Bäck och en Karin Björnsdotter i Ivarsbjörke, nämnt av Irene ovan) ...