Hedåsen än en gång
Har följt diskussionen här. Det är glädjande att författarna till inläggen ovan oftast hänvisar till faktaunderlag. Men ingenstans i redovisade fakta förekommer släktnamnet Kiesinen i Hedåsen. Jag vill mena, liksom mabo här ovan, att grunden till spekulationerna om Kiesinen i Hedåsen kommer från den bok om torpen där, vilken utkom för 10-talet år sedan. I boken förekommer i några fall påståenden som inte har någon grund i källmaterialet. Men jag vill också föra fram att även om belägg saknas, kan inte uteslutas att författarna har rätt i sina spekulationer, eftersom vi inte vet det rätta förhållandet.
Inledningsvis menar författarna att en Anders Kiesinen med sonen Hans Andersson Kiesinen är skriven för Hedåsen åren 1646-1650. Några källor redovisas inte, vilket självfallet är beklagligt. Enligt min genomgång av källmaterialet i form av mantals- och tiondelängder för åren 1646-1650, förekommer förnamnen Anders och Hans i växlande ordning, ibland samtidigt. Men patronymikon antecknas tyvärr inte. Inte i någon av mantals- och tiondelängderna under perioden 1630-1673 finns uppgifter om släktnamnet Kiesinen. Ett 10-tal längder har emellertid inte varit tillgängliga. Förnamnet Hans är för övrigt inte känt inom någon annan känd Kiesinensläkt.
Bokförfattarna skriver i nästa mening i boken att denne Anders inte är känd. Och sedan följer ett antal påståenden om olika Anders i Lövåsen och Arnstorp/Jangshöjden. Hur kan författarna då hävda att släktnamnet är Kiesinen? Vitsen med att föra fram dessa påståenden har jag inte klart för mig.
Hur ligger det till med de olika Anders i Lövåsen och Arnstorp/Jangshöjden? En Anders är mantalsförd i Lövåsen 1650. Jag har inga uppgifter för åren 1651-1654, men därefter antecknas Pål, Olof Pålsson med flera. För Arnstorp/Jangshöjden är läget följande. En Anders Andersson dyker upp där 1689, då han gifte sig med Karin Israelsdotter. Genom olika domboksbelägg från såväl Fryksdals härad som Älvdals härad kan släktnamnet Kiesinen knytas till denne Anders Andersson. Men huruvida denne Anders är släkt med Anders och Hans i Hedåsen finns det inga som helst uppgifter om. Jag stödjer mig då på en fullständig genomgång som jag tidigare har gjort av Älvdals härads dombok fram till 1725.
För att komplicera bilden av Kiesinensläkten kan jag nämna att den har funnits vid i varje fall ytterligare två platser. Vid mitten av 1640-talet fick släkten fotfäste i Gransjön i dåvarande Fryksände. Stamfadern var en Eskil Sigfridsson Kiesinen. Han fick enligt ett domstolsprotokoll bl.a. tre söner och ett antal sonsöner som bar släktnamnet vidare. En av dem, osäkert i vilken generation, hette Anders Sigfridsson. Se även min artikel i Finnkultur nr 3 för år 2001. Det är möjligt att Anders Andersson Kiesinen i Arnstorp/Jangshöjden är en son till honom. Den andra förekomsten är i dåvarande Gunnarskogs socken, närmare bestämt i Bogen. Där dog en Anders Andersson Kijss år 1722 i en ålder av 67 år. Han föräldrar uppges vara Anders och Karin i Fryksände. Vilka som är hans föräldrar måste dock bli en ren spekulation. Jag tror mest på Anders Sigfridsson i Gransjön.
Avslutningsvis kan framhållas att släktnamnet Kiesinen är ganska väl dokumenterat, men sambanden mellan de olika personerna med släktnamnet är inte lika väl dokumenterade.
hälsar Jan-Erik Björk