Hej Arne! Svarar på dina frågor här men det övriga kommer på mail. De domböcker jag refererar till är från Nordmarks häradsrätt.
fråga nummer 1: kan inte finna belägg i födelseböcker eftersom de inte finns bevarade från tiden före 1717 men enligt mantalslängder och domstolsprotokoll talas alltid om hans far som Christopher i Backa från 1677. Backa är ett hemman i Töcksmarks socken som hade en sockenkyrka där han troligen är döpt (men i de födelseböcker som finns kan man se att ett barn ibland döps i en grannsocken /nabosocken)
fråga nummer 2: Så här har jag skrivit i mitt släktprogram om Christophers födelseår: Christopher Pärsson i Backa 100 år gammal står det i begravningsboken 1740 men när han vittnar vid tinget 1730 står det en gammal man, 75 år gammal Hans far Per Månsson omtalas vid samma tillfälle och om honom sägs att han tjänade i Kristiania under Hannibalsfejden och den var 1643-1645, så det verkar mer troligt med födelseår 1655. Dessutom finns Per med hustru i mantalslängden först 1653.
Christopher Pärsson finns i mantal 1677 i Backa och då är han gift och det är rimligt, att han kan vara 22 år som domboksuppgiften visar.
fråga nummer 3: Vintertinget 1740 §33 (bild 716 AD) Änkan Marit Christophersdotter i Skarbol ...kärade till Christopher i Backa angående bördslösen av 1/12 uti hemmanet Backa som Anders köpt för 97 daler 16 öre smt.. tingsrätten änteligen befunnit att Britta Amundsdotter först varit gift med Anders Rasmusson och med honom avlat sonen Erik Andersson säljarens fader, sedan är Brita gift bliven med Christopher Pärsson med vilken hon avlat kärande Marit; Efter Britas död har Christopher sig ytterligare gift med Elin Rasmusdotter och med henne avlat svaranden Anders. Denne Christopher som är kärandens och svarandens fader...
fråga nummer 4: syskon får jag återkomma till i ett mail
fråga nummer 5: Vintertinget 1730 (bild 173-AD) sidan 55 upplästes den synerannsakning som d 28 augusti 1729,,,,,,,,, förrättad i parternes närvaro över torpet Svensbyn och Björkeskog hvarom jordägarna i Amunderud å ena och av jordägarna i Kyrkiobyn Östervallskog socken å andra sidan äro tvistiga ,,,,,,,,,,till vittnes uti saken gamle mannen Christopher Persson i Backa hvilken,,,,,,,,,, berättandes sedan at dess fader Peer Månson hade under hannebals fäigden (Hannibalsfejden var åren 1643-1645) varit tiänande uti Christiania(=Oslo) i Norriget,,,,,,,,, tog han sig tienst hos Christopher i Strömmer då han gift sig till Kyrkiobyn hvar ifrån han flytta till skogen därunder och tog sig före att svedja och upparbeta Svensbyn därest han en lång tid af 30 åhr vistades.
Peder och hustru finns enligt mantalslängden i Svensbyn 1653 - 1663.
Pär Månsson och hustru (Mantal Kyrkebyn 1664-1675) I dombok 1683 Sidan 127 ”kiärade Christopher Persson till bägge sina bröder Äskil och Anders.
Svensbyn är ett torp under hemmanet Kyrkebyn eller Stommen i Östervallskog.
Känner inte till Svensbyn i Töcksmark men känner till flera andra Svensbyn i Sverige.
Jag har fler domboksavskrifter om Per, Christopher och Anders och de kommer med mail. Mvh May Jonsson