Hej Carl, när jag skrev första inlägget skrev jag fel by, Nysund istället för Nybble. Sedan gick jag igenom alla urklipp jag hade igår och upptäckte misstaget. Därför alltid viktigt att kolla källan själv. Tur jag upptäckte mitt misstag i tid.
Jag har inte funnit så mycket om hans hustru Karins ursprung ännu.
Hallor verkar varit anlitad som snickare en del. Och det verkar vara nått som gått i släkten. Hittade en notis ur boken Kristinehamns historia av. A.Em. Löf och A.Ernvik del.3. sid.306.
I regel behövde staden 3-4 snickare. Magistraten klagade 1717 hos landshövdingen över bristen på snickare: Gabriel Jönsson (burskap 1677) var utgammal och vanför, Torbjörn Lure ofärdig och Håkan Hansson seglade mera än snickrade. Endast två snickare funnos som verkligen kunde utföra nödvändigt arbete. För att råda bot på bristen antogs 1718 snickardrängen Sven Hallorsson från Visnum på prov ett år. Av sin fader hade han lärt sig förfärdiga stop och kannor, alltså finaste laggkärl, samt arbetat tre år hos en snickarmästare i Filipstad. Han behövdes, eftersom då inte fanns någon som kunde lagga eller laga träkärl.
Detta är väl Sven Hallorsson född. 1694. 1718 var han 24 år gammal och 1711 när Hallor dog var han alltså 17 år gammal.