Hej Ann-Margreth, Arne och alla andra släktforskare!
Jag är inte speciellt säker på att Johan(född Johannes)Melin f.12 Jul 1770,Skeen,Annerstad(G)skulle vara fader till:
Johannes Johansson Mellin f.20 juli 1803,Jämshög.
Föräldrar till Johan/Johannes Melin f.1770 var:
Gustaf Larsson Melin
F.28 Jul 1742
D.1819,No.54, Skeen Jönsagård, Annerstad(G)
Äktenskap: 15 Nov 1765 i Annerstad(G):
Kjerstin Svensdotter
F.1743-1745?
D.1817,Skeen Jönsagård, Annerstad(G)
Alla deras barn(eller de jag har tillgång till just nu):
Sven Melin
F.13 Jan 1766,Hallarp, Annerstad(G)
D.15 Jul 1849,Allgustorp N. 3, Stoby Forsamling(L)
Carl Melin
F.6 May 1767,Skeen Norregård, Annerstad(G)
Jonas Melin
F.12 Jan 1769,Skäckarp, Annerstad(G)
D.19 Sep 1769,Annerstad(G)
Johannes Melin
F.12 Jul 1770,Skeen, Annerstad(G)
Ingeborg Melin
F.3 Dec 1773,Hallarp, Annerstad(G)
Ingelöf Melin
F.29 Aug 1777,Skeen Brogård, Annerstad(G)
Lars Melin
F.1 Nov 1787,Skeen, Annerstad(G)
Jag har en flyttattest ifrån 1806 och 1807 och där står det inget om hustru eller barn till Johan(Johannes)Melin f.1770.
Texten i flyttattesten har Bengt-Göran Nilsson tolkat såhär:
Pappersmakaregesällen Johan Melin, 35 år gammal, född i Småland, flyttar nu till Östanå Pappersbruk i Broby socken, efter två års vistande här i församlingen, med det vitsord, att han gjort sig känd för en hedrande vandel. Har ordentligt nyttjat de dyra nådemedlen och begick, sistlidna augusti Herrens Heliga Nattvard, är fri från äktenskapsförbindelse, mig veterligt. Hos sin förra mästare på Brittedal är, enligt uppvisat bevis, kronoskatterna för detta år gottgjorda.
Underskrivet av prosten M J Mobeck i Stoby.
Sedan skriver Pastor Loci (kyrkoherden)Nils Westring i Broby drygt ett år senare, 1807:
Ovannämnde gesäll Johan Melin som uppehållit sig här i församlingen på Östanå Pappersbruk ett års tid, avgår härifrån till Jemshögs socken med samma bevis till alla delar som ovanstående, och begick Herrens Heliga Nattvard härstädes den 13 sistlidna september.
Källa:
GID:1758.63.113500,Jämshög,Blekinge Län
Inflyttningsboken 1789-1808
Bild 220 av 272
I Stoby församling(L) bor Johans bror,Sven Melin med sin familj.
Ett dopvittne i Stoby församling 1805(enl. ddss.nu):
7 Apr 1805:PappersGesällen Johannes Melin (Kanske är det Johan/Johannes Melin f.1770?)
Nedanstående ska vara barn till ovanstående Johan Melin f.1770 och Elna Svensdotter f.1772,Åkarp,enligt
www.jamshog.net:
Johan Magnus Melin
F.14 Nov 1813,Jämshög,Blekinge Län
Pappersmakargesäll,sedemera kommissjonshandlande/kommisshandlande i Västra Häglinge,Häglinge(L).
Tyvärr kan jag inte komma åt min släktforskningsdatabas just nu då min laptop är sönder men förhoppningsvis kan jag rädda infon ifrån den hårddisken och kolla upp alla mina Melinare lite bättre inom kort.
Visserligen vet jag ju inte vad Johan f.1770 gjorde innan 1804(innan han kom till Stoby),kanske han var gift och/eller fick barn.
Finns det kanske två Johan Melin som blivit ihopmixade???
Kanske jag har blandat ihop något?
Kanske mina uppgifter är fel någonstans men detta är vad jag har just nu att dela med mig av.
Med vänlig hälsning,
Anne-Lee Wilson
Virginia,USA