Hej Camilla.
Om jag räknat rätt är du syssling med min fru, som också härstammar från Johannes Rosenqvist och hans son Isak Alfred. Detta är vad jag hittat hittills om Johannes:
Johannes blev uppfostrad av konstapel Nordström i Göteborg, som lärde honom att läsa. Konfirmerad i Svarteborgs socken 1832. Bodde åtta år i Skee socken. Johannes reste runt som vallackare. Var trolovad med Anna Christina Lidberg som uppges vara från Grinneröds socken. Johannes hade rödbrunt hår, blå ögon, fräknigt ansikte och var 5 fot och 3 tum lång (160 cm).
Johannes blev dömd till 28 dagar på vatten och bröd för stöld 1844. Blev dömd till 28 dagar på vatten och bröd för stöld i Åmål 1846. Blev 1847 dömd för stöld för tredje gången. Domen blev spöstraff, kyrkoplikt och tre års fästning. Spöstraffet blev av Kungliga Majestät omvandlat till nio dagars fängelse på vatten och bröd. Blev frisläppt 29 juli 1851.
Flyttade som torpare från Källekasen, Bratteröd, Bäve till Nordkroken, Kullen, Bäve 1852.
Källa: Bäve AI:5 p. 67, p. 213.
Källa: Vänersborgs kriminalvårdsanstalt DIIga:1 p. 67, Malmö centralfängelse DIIIb:1 p. 159, Malmö centralfängelse DIIIa:9 p. 25.