Hej!
Roligt att se att fler intresserar sig för släkten Pick i Hällsjön och Snöån. En av mina anor är Johan Andersson Pick. I min forskning har jag hittat i husförhörslängden för Norrbärke AI:1 12576 2/4 sid 36 högra sidan följande familj som jag utgår ifrån är Anders Persson Picks föräldrar:
Pehr Olufsson Pick
hustru Anna
sohn Pehr (flyttad till Gränge)
sohn Mats
oläsligt
Anders Pehrsson (1675 noterat i vänsterkanten)
Fick ett utdrag ur domböckerna från Lisa Norman för några år sedan som berör Pickarna i Hällsjön:
Ur domboken 1749 den 20 juni
Paragraf 99
Sedan Johan och Anders Andersöner Pickar i Hällsjön på laga vintertinget den 18 februari sistlidne edeligen försäkrat att varken de sjelfva eller deras förfäder, dem veterligen någon lösen för sin arvsrätt i Östansbo tagit, förutan de Johan Andersson Pick vid 1747 års sommarting vidgått sig redan begynt taga i lösen af vederparterna Erik Persson och Olof Olsson i Östansbo, för den arvsrätt honom kunde tillkomma uti Olof Erlandssons 1/4 del, hafva Johan Andersson Pick och Anders Andersson Pick efter utverkad stämning påstådt, att som Pikarnas farfader Per Olsson af sin broder Nils Olsson kiöpt hans delar eller 4/9.
Uppvistdes ett Rättens utslag af den 23 januari 1699 deruti omnämnes att Pikarnas fader Anders Persson, med farbroderns Nils Olssons kiöpbref den 16 juni 1626 visat sig af hans arfslott vara ägare.
Lisa skrev vidare till mig: Summan av ovanstående verkar vara att Pickarna tycks ha arvsrätt i Olof Erlandssons 1/4 del i Östansbo.
Olof Erlandsson var ju son till byn Gonäs förste inbyggare, en höjdare Erland Algutsson, och Olof Erlandssons dotter Sara f 1612 gift med Pehr Nilsson, en smålänning som var delägare i en hytta i Hällsjön och dog 5/5 1688.
Uppgift i dödboken: Pär Nilsson Smålänning wid Hellsjön 102 år. Warit båtsman og med i Stångebroslaget 28/9 1598.
Kommentar: Kanske som skeppsgosse 12 år gammal?
Jag har tyvärr därefter inte hittat någon fortsatt ledtråd till vem Pehr Olufsson Picks föräldrar var och varför de tog sig namnet Pick.
Kan Olof Erlandsson ha varit fadern? Letade länge efter ett samband med gården Pickfallet (under Enkullen, Gränge fsg)inte långt från Hällsjön, men enligt husförhörslängderna uppträder namnet Pickfallet, om jag minns rätt, först en bit in på 1700-talet. Jag har inte hittat någon koppling till släkten Pick där, även om den förmodligen finns. Såg i en ortnamnsbok, som jag tyvärr inte kan minnas namnet på, att Pickfallet tolkades som ursrung i ett soldatnamn Pick. Dock har alla de Pickar jag stött på haft sin utkomst i bergsnäringen.
Två andra lösa trådar: I den första husförshörslängden för Ludvika by har jag ett starkt minne av att jag har sett en Pick från Åbo, Finland, kan samband finnas? Jag kan tyvärr inte hitta min anteckning i mitt manuella arkiv.
Samma år som Johan Andersson Pick dör 1767 nr 229, dör också en Jan Hansson Pick nr 125, masmästare ifrån Nyhyttan. Trolig släkting till Pickarna.
Kanske detta är några nya pusselbitar, själv har jag kört fast vad gäller Pickarna, men är naturligtvis intresserad av alla uppgifter som kan komma fram.
Hälsningar
Anne-Marie