Erik Olofsson i Varsundet m fl.
I mitt inlägg ovan 030217 efterlyser jag eventuella uppgifter om Per Vångberg och hans hustru Maria Eriksdotters härkomst.
Maria är enligt hfl Amnehärad född 1714. Jag har inte hittat någon Maria i fb Amnehärad som skulle kunna passa in. Däremot fann jag nyligen följande uppgift i fb Södra Råda C:1:
1714, den 23 december döptes Erik Olufssons och hustru Elins dotter Maria i Warsundet. Vittnen: Oluf i Giäten (Geten?), Erik i Dälebeckstorp (Delebäckstorp), Hustru Annika i Giäten.
I db Södra Råda C:1 finner man att Erik Olsson i Warsundet begravdes 31 mars 1738, 75 år gammal. Erik Olsson (Olofsson) skulle alltså enligt uppgifterna i db vara född omkring 1663.
Erik i Warsundet (sannolikt indentisk med Erik Olsson/Olofsson ovan) förekommer som far i flera dopnotiser från Södra Råda vid den aktuella perioden, 1706 (dottern Kerstin) respektive 1708 (sonen Carl). I Södra Råda C:1 står följande uppgifter från Kerstins dop: 1706, den 2 maj, Eriks barn i Warsundet, Kierstin, (F)addrar): Hr Baron Axel Carlsson N o D, Hans fru Susanna Kafle, Oluf i Bocken.
Tacksam för eventuella klargörande uppgifter om Erik Olofsson i Warsundet.